De Siwak en de Soena van al-Woedoh

Hits: 0

De Siwak en de Soena van al-Woedoh

Hij zei: het gebruik van de siwak om de tanden schoon te maken is een aanbevolen soena op de tijdstip van ieder gebed (salah) tenzij iemand aan het vasten is waardoor hij zich daarvan moet onthouden tussen het tijdstip van het dhohr (middag) gebed tot aan zonsondergang. (Ook is het soena) om de handen driemaal te wassen na het ontwaken uit de nachtrust, voordat de handen in de kom voor woedoh gedaan worden,[1] en ook om de tasmiya[2] uit te spreken aan het begin van de verrichting van woedoh [en om goed de mond te spoelen][3] en om water in de neus te doen tenzij men vast, en ook de baard te kammen met de vingers, en gebruik te maken van fris water voor de oren – voor beide, de buitenkant en de binnenkant van de oren – en tussen de vingers schoon te maken, en de rechter ledematen voor de linker ledematen te wassen.

_____________
[1] Deze zienswijze is die van de meerderheid. Abu Bakr is van mening dat het verplicht is de handen te wassen na het ontwaken uit de nachtrust op grond van de overlevering van abu Dawud via zijn keten van overleveraars (isnad) van abu Hurayrah en van de Profeet صلى لله عليه و سلم die zei: “Eenieder die ontwaakt uit de nachtrust, moet niet zijn handen in de (woedoh) kom dippen totdat ze driemaal gewassen zijn, want hij weet niet waar de handen gezeten hebben gedurende de nacht.”, ibn Abi Yaʿla bevestigt de authenticiteit van deze overlevering. (Tabaqat, deel 2, pag. 76-77)
[2] Tasmiya is het aanroepen van de naam van Allah door Bismillah (Met de naam van Allah) te zeggen. Dit is de zienswijze dat door de meeste Hanbalis aangehangen wordt volgens ibn abi Yaʿla. Abu Bakr is van mening dat het uitspreken van de tasmiya verplicht is op grond van wat is overgeleverd van ibn Hanbal via een keten van overlevering van abu Saʿid al-Khudri, die zei dat de Boodschapper van Allah صلى لله عليه و سلم zei: “Geen woedoh dat verricht is wordt volmaakt beschouwd totdat de naam van Allah genoemd is.” Ibn abi Yaʿla bevestigt de authenticiteit van deze overlevering. (Tabaqat, deel 2, pag. 77)
[3] Ibn Qudamah vermeld dit alleen in zijn commentaar van al-Mughni. (Al-Mughni, deel 1, pag. 77-78)

<– Tahara: (Water-) kommen | Tahara: De verplichte handelingen voor de reiniging –>

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Resize text-+=