Het oordeel over de uitspraak van het algemene volk; “O beschermende Engelen, bewaak mij rond dit tijdstip.”

Hits: 3

حكم قول العوام يا ملائكة الحفظ أيقظوني في الساعة كذا

Het oordeel over de uitspraak van het algemene volk; “O beschermende Engelen, bewaak mij rond dit tijdstip.”

هذا لا يجوز، بل هو من الشرك الأكبر؛ لأنه دعاء لغير الله وطلب من الغائب، فهو كالطلب من الجن والأصنام والأموات لعموم قوله تعالى: وَأَنَّ الْمَسَاجِدَ لِلَّهِ فَلا تَدْعُوا مَعَ اللَّهِ أَحَدًا[1]، وقوله سبحانه: ذَلِكُمُ اللَّهُ رَبُّكُمْ لَهُ الْمُلْكُ وَالَّذِينَ تَدْعُونَ مِنْ دُونِهِ مَا يَمْلِكُونَ مِنْ قِطْمِيرٍ * إِنْ تَدْعُوهُمْ لا يَسْمَعُوا دُعَاءَكُمْ وَلَوْ سَمِعُوا مَا اسْتَجَابُوا لَكُمْ وَيَوْمَ الْقِيَامَةِ يَكْفُرُونَ بِشِرْكِكُمْ وَلا يُنَبِّئُكَ مِثْلُ خَبِيرٍ[2] فسمى سبحانه دعاء غيره من الأموات والأصنام والجن والملائكة شركا به سبحانه

Dit is niet toegestaan, integendeel het behoort tot de grote Shirk (waardoor eeuwig verblijf in de Hel verkregen wordt zonder oprecht berouw); omdat het du’aa-i (smeekbede) aan een ander dan Allah is en het vragen aan een afwezige/onzichtbare, het is net zoals het vragen aan de Jinn en de standbeelden en de doden – vanwege de algemeenheid van Zijn Uitspraak de Allerhoogste: “En dat de Masaajid (gebedshuizen) aan Allah toebehoren, smeekt dus naast Allah geen ander.” [Sura al-Jinn aya 18], en Zijn Uitspraak Glorieus is Hij: Dat is Allah, jullie Heer, aan Hem behoort de soevereiniteit (eindoordeel), en wie jullie naast Hem aanroepen, hebben geen eens macht over een dadelvlies. * Wanneer jullie hen aanroepen, dan horen zij niet jullie aanroeping en zelfs als zij het horen, dan verhoren zij jullie niet. En op De Dag der Wederopstanding keuren zij jullie Shirk af (deelgenoten aan Allah swt toekennen), en wie licht jou beter in dan de Welingelichte! [Sura Faatir ayaat 13-14] Aldus Glorieus als Hij is, Noemt het aanroepen van anderen van onder de doden en de standbeelden en de Jinn en de Engelen: Shirk (polytheïsme, deelgenootschap-) met Zijn aanwezigheid Glorieus is Hij.


وقال عز وجل: وَأَنَّهُ كَانَ رِجَالٌ مِنَ الْإِنْسِ يَعُوذُونَ بِرِجَالٍ مِنَ الْجِنِّ فَزَادُوهُمْ رَهَقًا[3]، وقال سبحانه: وَمَنْ يَدْعُ مَعَ اللَّهِ إِلَهًا آخَرَ لا بُرْهَانَ لَهُ بِهِ فَإِنَّمَا حِسَابُهُ عِنْدَ رَبِّهِ إِنَّهُ لا يُفْلِحُ الْكَافِرُونَ[4] فسمى الداعين لغيره كافرين، وهذا يعم جميع المدعوين من دون الله من أموات أو أصنام أو جن أو ملائكة، ولا يستثنى من ذلك إلا الحي الحاضر القادر لقول الله سبحانه في قصة موسى: فَاسْتَغَاثَهُ الَّذِي مِنْ شِيعَتِهِ عَلَى الَّذِي مِنْ عَدُوِّهِ[5]،

En Hij de Almachtige en Meest Edele Zei: En dat er mannen waren van de mensen die hun toevlucht zochten bij de mannen van de Jinn, terwijl zij (de Jinn) hen deden toenemen in overtreding. [Sura al-Jinn aya 6], en Hij Glorieus is Hij Zei: En wie naast Allah een ander aanbedene aanroept, waar geen bewijsvoering voor bestaat, dan is zijn afrekening bij zijn Heer, Hij laat de ongelovigen niet welslagen. [Sura al-Mu-minoun aya 117] Aldus Noemt Hij hen die anderen afsmeken ongelovigen, en dit omvat iedereen die aangeroepen wordt buiten Allah om, van onder de doden of standbeelden of Jinn of Engelen, en er is hier geen uitzondering in behalve in het geval van een levende die (zichtbaar) aanwezig is en capabel is, vanwege de Uitspraak van Allah Glorieus is Hij, in de verhaling van Musa (Mozes): Degenen behorende tot zijn groep vroegen hem om hulp, tegen degenen van onder zijn vijanden. [Sura al-Qassas aya 15]


ومن هذا الشرك قول بعض الناس: يا جن خذوه يا سبعة خذوه، أو يا جن الظهيرة خذوه، أو يا جن الشعب الفلاني أو يا جن بلد فلان، فهذا كله شرك أكبر ودعوة لغير الله من الغائبين، فإذا قال: يا ملائكة الله أيقظوني أو احفظوني فهذا شرك أكبر، أو يا جن البيت احفظوني أو أيقظوني فهذا شرك أكبر نعوذ بالله من ذلك

En voorbeelden van deze Shirk (afgoderij) zijn deze uitspraken van sommige mensen: o Jinn grijp hem, o leeuwin grijp hem, o allersterkste Jinn grijp hem, of o Jinn van het volk van die-en-die. Dit is allemaal Shirk Akbar (Grote Shirk) en het aanroepen van een ander dan Allah, terwijl zij onwaarneembaar zijn. Dus wanneer men zegt: o Engelen van Allah bewaak mij of bescherm mij, dat is Shirk Akbar, of; o Jinn van deze kamer, bescherm mij of bewaak mij, dit is Shirk Akbar – en wij zoeken toevlucht bij Allah hiertegen.


والواجب على المسلم أن يحذر ذلك وأن يستغيث بالله وحده ويسأله وحده ففيه الكفاية سبحانه، وهو القادر على كل شيء وهو القائل عز وجل: ادْعُونِي أَسْتَجِبْ لَكُمْ[6]، والقائل سبحانه: وَإِذَا سَأَلَكَ عِبَادِي عَنِّي فَإِنِّي قَرِيبٌ أُجِيبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ فَلْيَسْتَجِيبُوا لِي وَلْيُؤْمِنُوا بِي لَعَلَّهُمْ يَرْشُدُونَ[7]، ويقول النبي صلى الله عليه وسلم: إذا سألت فاسأل الله، وإذا استعنت فاستعن بالله.

En hetgeen verplicht is voor de Moslim; is dat hij zich gewaarschuwd voelt hiertegen en Allah alleen om hulp smeekt en Hem alleen vraagt, want daarin zit de voldoening – Glorieus is Hij. En Hij is bij Machte alles voor elkaar te krijgen en Hij Zegt Almachtig en Meest Edel als Hij is: Roept Mij aan, dan verhoor Ik jullie. [Sura Ghaafir aya 60] En Hij Zei Glorieus is Hij: En wanneer Mijn aanbidders over Mij vragen, Ik ben Nabij en verhoor de aanroeping van de aanroeper wanneer hij mij aanroept, vraag daarom aan Mij om verhoring en gelooft daarom in Mij, hopelijk zullen zij rechtgeleid zijn. [Sura al-Baqara aya 186] En de Profeet salAllah ‘alayhi wa salam zei: “Wanneer je vraagt, vraag Allah, en wanneer je hulp zoekt, zoek hulp bij Allah.”

نسأل الله أن يوفقنا وجميع المسلمين للفقه في دينه والسلامة من أسباب غضبه إنه سميع قريب.

Wij vragen Allah om ons te doen welslagen en ook alle moslims in het verkrijgen van een juist begrip van het geloof en veilig te zijn tegen redenen voor Zijn Toorn, Hij is Alhorend, Meest Nabij.

‏Bron: https://www.binbaz.org.sa/fatawa/180

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Resize text-+=