Al-Kalaam/theologie is haram om te leren…

Hits: 6

Al-Kalaam/theologie is haram om te leren.

Ibn Taymiyyah en vele geleerden uit onze tijd hebben net zoals ibn Taymiyyah afstand genomen van kalaam/theologie en de manhaj van de sahaba aangenomen. Ibn Taymiyyah en de geleerden die zijn voorbeeld opgevolgd hebben, en dus tawba hebben gedaan door het aangeleerde kalaam zoveel mogelijk te weerleggen, dat is tussen hen en Allah swt. Zo lang jij geen kalaam hebt geleerd hoef je er geen tawba/berouw voor te tonen en al helemaal niet, mocht je daartoe in staat zijn, het te weerleggen!

Wallahu a3lam

De bijbel is beter dan ‘ilm al-kalaam, sterker nog, het eerste deel van de bijbel kun jij onder al-israa-eliyaat rekenen waar de Profeet (S) over gezegd heeft dat je deze mag doorgeven en dat dit geen kwaad kan. Dit geldt niet voor het tweede deel voor zover ik begrepen heb, omdat tegen de indjiel weer gewaarschuwd is, dat je de Koran beter kan lezen dan de indjiel. (NB. eerste deel is tauraat en tweede deel is indjiel, en dit wordt in het nederlands samen “de Bijbel” genoemd.

Wallahu a3lam

Weet je wat er met theologie bedoelt wordt oorspronkelijk? Logica mengen met geloof in Allah swt, dat is haram om te doen.

1.) Bijvoorbeeld zeggen dat Allah swt Al-Baseer is maar dan zonder dat al-Baseer iets betekent, omdat je dan zogenaamd Allah swt hebt vergeleken met de mens of eenieder die kan zien.

2.) Of bijvoorbeeld, zeggen dat Allah swt letterlijk overal is, terwijl het juiste is dat Hij boven de zeven hemelen is etc.

Je hebt twee manieren hierin, een juiste manier en een onjuiste:

De juiste wordt tafweed al-kayf genoemd, dit wil zeggen dat je de hoedanigheid van de Naam of Eigenschap van Allah swt naar Allah verwijst als Degene die dat alleen kan weten.

De onjuiste wordt tafweed al-ma3na genoemd, (zij zeggen het niet echt zo – maar zij zeggen alleen “wij doen tafweed”, en dat is dat je beweert dat alleen Allah de Arabische betekenis van zijn Namen en Eigenschappen weet.

1.) De eerste groep die ik noemde, dus die tafweed doen, zij aanbidden in feite NIETS.

2.) De tweede groep die ik noemde (dat Allah swt overal zou zijn) zij aanbidden afgodsbeelden.

Wallahu a3lam

Wasalaam

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Resize text-+=