Imamayn Al-Albaani en Al-Fawzaan over shirk en kufr

Hits: 28

Al-Albaani: overal in de Koran zijn shirk en kufr exact hetzelfde, zonder verschil.

Al-Fawzaan: shirk en kufr zijn niet hetzelfde.

Een stelregel die deze twee samenbrengt is:

In ‘aqida (geloofsleer) zijn shirk en kufr altijd hetzelfde, maar in uiterlijke daden en uitspraken zijn deze niet altijd hetzelfde.

Bewijs waarin een uitspraak van kufr wordt gedaan, maar niet als shirk wordt aangerekend omdat hetgeen gezegd wordt onbewust fout gezegd wordt; is de hadith over een man die een kameel had dat met zijn voedsel en drinken beladen was in een dorre woestijn. Deze man ging rusten en toen hij opmerkte dat zijn kameel verdwenen was raakte hij lichtgeraakt. Op een gegeven moment vond hij plotseling zijn kameel terug en uit vurige vreugde en emotie riep hij uit: “Mijn Heer u bent mijn dienaar en ik ben uw Heer!” (In plaats van: Mijn Heer ik ben uw dienaar, en U bent mijn Heer!)

Volledige Hadith in het Arabisch:

حَدَّثَنَا أَنَسُ بْنُ مَالِكٍ، قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم ‏ “‏ لَلَّهُ أَشَدُّ فَرَحًا بِتَوْبَةِ عَبْدِهِ حِينَ يَتُوبُ إِلَيْهِ مِنْ أَحَدِكُمْ كَانَعَلَى رَاحِلَتِهِ بِأَرْضِ فَلاَةٍ فَانْفَلَتَتْ مِنْهُ وَعَلَيْهَا طَعَامُهُ وَشَرَابُهُ فَأَيِسَ مِنْهَا فَأَتَى شَجَرَةً فَاضْطَجَعَ فِي ظِلِّهَا قَدْ أَيِسَ مِنْرَاحِلَتِهِ فَبَيْنَا هُوَ كَذَلِكَ إِذَا هُوَ بِهَا قَائِمَةً عِنْدَهُ فَأَخَذَ بِخِطَامِهَا ثُمَّ قَالَ مِنْ شِدَّةِ الْفَرَحِ اللَّهُمَّ أَنْتَ عَبْدِي وَأَنَا رَبُّكَ ‏.‏ أَخْطَأَ مِنْشِدَّةِ الْفَرَحِ ‏”‏ ‏.‏

(Sahih Muslim 2747)

Volgens deze uitleg dat een kafir een mushrik is en vice versa: https://abumuhamad.nl/845 en deze uitspraak Saalih al-Fawzaan dat kufr en shirk niet hetzelfde zijn:

السؤال: هل الشرك والكُفر إذا اجتمعا افترقا؟

الجواب: نعم، بينهن عموم وخصوص مُطلق؛ لأن الكفر قد يكون إلحاد، لا يعترف بالله، كالطبائعيين والملاحدة ما يعترفون بالله، إنما يعترفون بالطبيعة، أما الشرك فيعترف بالله، المُشرك يعترف بالله؛ لكن يعبدُ معهُ غيرهُ. 

https://www.alfawzan.af.org.sa/ar/node/16297

Hieruit, op basis van de Hadith kan er gezegd worden dat de uitspraak van de man in een woestijn altijd een uitspraak van kufr is, maar niet altijd een uitspraak is waardoor je Mushrik c.q. Kafir bent in ‘aqida.

Wallahu a3lam

Wasalaam

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Resize text-+=