De reden voor iedere vorm van afdwaling is een verkeerde Qiyaas (Fiqh) (Engels)

Hits: 0

Imam Ibn Qayyim al-Jowziyyah, explained a very important relationship between fiqh and ‘Aqeedah, regarding the issue of QIYAAS (analogy).

QIYAAS is when you consider one issue that does not have an explicit text about it to be similar to another issue which does, and then apply the ruling associated with the latter to the former.

In his book, I’laam al-Muwaqqi’een, he says that incorrect QIYAAS is the reason for every type of misguidance!

He gives examples of the Jahmiyyah, and how they rejected attributes of Allaah, after false QIYAAS, when they thought that the attributes must be considered like human attributes, and then rejected them based on false QIYAAS.

He gives the example of the Raafidhah, and how they built a false QIYAAS of lineage, and began to love and hate (Companions) based on this QIYAAS.

He gives the example of Iblees, when he refused to prostrate to Aadam, using false QIYAAS, claiming that the material he was created from was better than the material Aadam was made from, and thus he should be considered better. False QIYAAS in the face of a clear order from Allaah to prostrate! And it was the first sin ever committed, and it was based on a false QIYAAS.

Review his words in the book: I’laam al-Muwaqqi’een.

Thus, students of fiqh and usool should be Salafee and clear in their ‘aqeedah, since they focus heavily on studying the issues related to QIYAAS, they should be among the first of the people to pinpoint exactly how innovators have gone astray.

And Allaah knows best.

Bron: http://www.salafitalk.com/threads/1423-Important-Connection-Between-Fiqh-and-Aqeedah


De Shaikh, de Imaam, de ‘Aalim(geleerde), de Zaahid (asceet) ‘Izz-ud-Deen Abul-Hasan ‘Alee ibn Muhammad ibn ‘Abd-il-Kareem al-Juzree – moge Allaah hem steunen – informeerde ons in de maand Ramadaan van het jaar 614H inde stad Mausil (in noord Irak) vanuit de woning van zijn broer, zeggende: De Shaikh, de Imaam, de ‘Aalim Majd-ud-Deen Abul-FarajYahyaa ibn Mahmood ibn Sa’ad al-Asfahaanee informeerde ons, zeggende: De Shaikh, de Imaam Abul-Fath Isma’eel ibn al-Fadl ibn Ahmad ibn al-Akhsheed As-Sarraaj informeerde ons in het jaar 518H enin het jaar 522H, zeggende: Shaikh Abu Taahir Muhammad ibn Ahmad ibn ‘Abd-ir-Raheem informeerde ons, zeggende: Abu Hafs ‘Oemar ibn Ibrahiem al-Kitaanee al-Muqree informeerde ons, zeggende: Abul-Qaasim ‘Abdullaah ibn Muhammad ‘Abd-ul-‘Azeez al-Baghawee informeerde ons dat:

[65] Abu Khaithama ons verhaalde,zeggende: Jareer leverde ons over van Laith
1 van Mujaahid dat hij heeft gezegd:

أنّعمر نهى عن المكايلة، يعني: المقايسة

“‘Oemar verbood ons om af te leiden, betekenend: uit gelijkenissen (middels analogie: Qiyaas).”

Voetnoot:

1 Hij is ibn Abee Saleem en hij is da’eef (zwak) zoals eerder vermeld staat. (Sh. al-Albaani ra7imahullaah)

Bron: Kitaab al-3ilm van abu Khaithama (Geverifieerd en aangevuld door Shaykh al-Albani rahimahullah)

حدثناأبو خيثمة ثنا جرير عن ليث عن مجاهد عنابن عمر قال

[144] Abu Khaithama ons verhaalde, zeggende: Jareer leverde ons over van Laith van Mujaahid op gezag van ibn ‘Oemar (radyAllaahu ‘anhumaa) dat hij heeft gezegd:

ياأيها الناس!لاتسألوا عما لم يكن،فإن عمر كان يلعن أو يسب من يسأل عما لم يكن

“O mensen! Vraagt niet over datgene wat nooit kan gebeuren. Want voorwaar ‘Oemar (radyAllaahu‘anhu) was gewoon degene te vervloeken of uit te schelden die dingen vroeg die nooit konden gebeuren.”

Bron: ibidem

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Resize text-+=