Nasaa²ih ( het geven van raad )

Hits: 0


الرد المليحة على الذين لا يقبلون النصيحة

Het adviseren in de Qoraan, soennah en manier en woorden van de salaf.

Het adviseren in de Qoraan:

Allaah zegt over Hoed die tegen zijn volk zei;

أُبَلِّغُكُمْ رِسَالاتِ رَبِّي وَأَنَاْ لَكُمْ نَاصِحٌ أَمِينٌ

{Ik breng u de woorden van mijn Heer en ik ben voor u een eerlijke raadgever}

En Allaah zegt over Saalih;

َتَوَلَّى عَنْهُمْ وَقَالَ يَا قَوْمِ لَقَدْ أَبْلَغْتُكُمْ رِسَالَةَ رَبِّي وَنَصَحْتُ لَكُمْ وَلَكِن لاَّ تُحِبُّونَ النَّاصِحِينَ

{Toen wendde Saalih zich van hen af en zeide: “O, mijn volk, ik bracht u de boodschap van mijn Heer en bood u oprechte raad aan, maar gij houdt niet van oprechte raadgevers}

En Allaah zegt over degene die geen Jihaad konden voeren omwille van een reden, dat ze mochten blijven op één voorwaarde;

لَّيْسَ عَلَى الضُّعَفَاء وَلاَ عَلَى الْمَرْضَى وَلاَ عَلَى الَّذِينَ لاَ يَجِدُونَ مَا يُنفِقُونَ حَرَجٌ إِذَا نَصَحُواْ لِلّهِ وَرَسُولِهِ

{Er rust op de zwakken en op de zieken en op degenen die niets vinden om weg te geven, geen schuld, indien zij oprecht zijn jegens Allah en Zijn boodschapper}

Het adviseren in de Soennah:


‏عن ‏ ‏تميم الداري ‏; ‏أن النبي ‏ ‏صلى الله عليه وسلم ‏ ‏قال

‏ ‏الدين النصيحة ، الدين النصيحة ، الدين النصيحة

Tamiem Ad-Daarie verhaalt; dat de Boodschapper van Allaah vrede zij met hem heeft gezegd;

(( Deze dien is (gebouwd op het zuiver en) oprecht adviseren, Deze dien is (gebouwd op het zuiver en) oprecht adviseren, Deze dien is (gebouwd op het zuiver en) oprecht adviseren ))

Al-Khataabie zegt; ” An-nasieha is een woord die men in een zin uitdrukt als zijnde : het goede wensen aan diegene die men adviseert

En hij zegt ook; de basis van ‘ Nosh ‘ in taal is ” zuivering “, zoals men zegt; Nasahtoe Al’asl, ik heb de honing gezuiverd van de (bijen)was.

En de betekenis van oprecht adviseren van Allaah : het oprecht geloven in Zijn éénheid en het zuiver (ikhlaas) zijn in het Hem aanbidden.

En de betekenis van oprecht adviseren van Zijn boek : het in geloven ervan en het in praktijk brengen van de inhoud.

En de betekenis van het oprecht adviseren van Zijn Boodschapper : is het geloven in zijn Profeetschap, het volgen (naar gelang de vermogen) van zijn bevelen en het (volledig) laten van zijn verboden.

En de betekenis van oprecht adviseren van de moslimgemeenschap: hen verwijzen naar hetgeen hen van nut is.


عن ‏ ‏أبي هريرة ‏
‏أن رسول الله ‏ ‏صلى الله عليه وسلم ‏ ‏قال ‏ ‏حق المسلم على المسلم ست … وإذا استنصحك فانصح له … ‏

Aboe Hoeraira verhaalt dat de Boodschapper van Allaah gezegd heeft;

(( de recht van een moslim op een moslim zijn zes … wanneer hij om advies vraagt, adviseer hem dan …))

‏عن ‏ ‏جرير بن عبد الله ‏ ‏قال ‏
‏بايعت رسول الله ‏ ‏صلى الله عليه وسلم ‏ ‏على إقام الصلاة وإيتاء الزكاة والنصح لكل مسلم

Jaabir bin ‘Abdi-Laah verhaalt dat hij bij de Boodschapper van Allaah de eed moest afleggen voor; het verrichten van het gebed, het geven van de zakaat en het oprecht adviseren van elke moslim.

En hierover kan men een verhaal terugvinden waarin Jaabir bin ‘Abdu-Laah zijn dienaar stuurde om een paard te gaan kopen, waarop deze dienaar terug kwam met een paard die hij kochte voor 300. Waarop Jaabir met de paard terugging naar de eigenaar en zei; ” deze paard van jouw is meer waard, ik geef je 400 “, waarop de eigenaar antwoordde met; zoals jij wil. Waarop Jaabir weer zei; ” deze paard is meer waard dan 400, ik geef je 500 “, waarop hij zo bleef tot hij wegging en de man 800 betaalde.

En ook was het zo dat wanneer hij handel dreef en kocht en verkocht zei hij tegen de aan- of verkoper; “ weet dat hetgeen ik inruil voor jouw gekocht/verkocht goed beter is, dus ben je zeker van je keus ?

Dit allemaal deed hij als oprecht advies voor de moslim.


‏عن ‏ ‏أبي هريرة ‏
‏أن رسول الله ‏ ‏صلى الله عليه وسلم ‏ ‏قال ‏ ‏حق المسلم على المسلم ست … وإذا استنصحك فانصح له … ‏

Aboe Hoeraira verhaalt dat de Boodschapper van Allaah gezegd heeft;

(( de recht van een moslim op een moslim zijn zes … wanneer hij om advies vraagt, adviseer hem dan …))

Imaam An-Nawawie zegt; ” Het adviseren is Fard Kifaayat, …”

Dus het is verplicht voor ons dat iemand spreekt en verbetert en adviseert, anders zijn wij allemaal zondig.

Het is voor ons ook genoeg als bewijs dat de twee Imaams Boekharie en Moeslim de eerste hadieth onder de hoofdstuk ” Imaan ” hebben geplaatst in hun Sahieh, en terecht want het behoort tot de volledigheid van de Imaan dat men elkaar adviseert en dat behoort ook tot de liefde voor elkaar zoals men kan terugvinden in de hadieth;

عن ‏ ‏أنس بن مالك ‏
‏عن النبي ‏ ‏صلى الله عليه وسلم ‏ ‏قال ‏ ‏لا يؤمن أحدكم حتى يحب لأخيه ‏ ‏ ‏ما يحب لنفسه ‏

Anas bin Maalik verhaalt dat de Boodschapper van Allaah heeft gezegd;

(( En niemand van jullie gelooft echt tot hij voor zijn broeder wenst wat hij voor zichzelf wenst))

En zoals éénieder wenst zichzelf te verbeteren en zijn fouten weg te werken, wenst hij dat ook voor zijn broeder of zuster door hen op hun fouten te verwijzen en hen te adviseren, en te zeggen dit en dit doe jij of doen jullie verkeert, dus wees opgepast …

Het adviseren bij de salaf:

سئل ابن المبارك : أي الأعمال أفضل ؟ قال : النصح لله

Men vroeg Ibnoel Moebaaraq; welk is de beste daad ? Waarop hij antwoordde met ; ” Het adviseren omwille van Allaah

وقال الفضيل : المؤمن يستر وينصح والفاجر يهتك ويعير

En Foedayl ibnoe ‘Iyaad zei eens; ” Een gelovige verbergt (fouten) en adviseert, en een zondaar onteert en maakt ten schande

وقال أيضاً : ما أدرك عندنا من أدرك بكثرة الصلاة والصيام ، وإنما أدرك عندنا بسخاء الأنفس ، وسلامة الصدور ، والنصح للأمة

En hij zij ook eens; ” Diegene bereikt bij ons niets met het veel bidden en vasten, maar diegene die iets bij ons bereikt is degene die vrijgevig is, en een toegewijd hart heeft, en de moslimgemeenschap adviseert omwille van Allaah

قال أبو بكر المزني : ما فاق أبو بكر أصحاب رســول الله بصوم ولا بصلاة ، ولكن بشيء كان في قلبه . . قال ابن علية : الذي كان في قلبه الحب لله عز وجل والنصيحة في خلقه

Aboe Bakr Al-Moezanie zegt; ” Aboe Bakr is niet de metgezellen van de Boodschapper voorbij gestreeft door het bidden en het vasten, maar door iets dat er zich in zijn hart bevondt ” Ibnoe ‘Aliyah zei; ” Hetgeen wat er zich in zijn hart bevondt was het houden van Allaah en het adviseren van Zijn schepping

وقال أبو الدرداء : إن شئتم لأنصحن لكم : إن أحب عباد الله إلى الله ، الذين يحبّبون الله تعالى إلى عباده ويعملون في الأرض نصحاً

Aboe Dardaa zegt; ” Als jullie willen dan adviseer ik jullie; de meest geliefde dienaren van Allaah voor Allaah , zijn degene die de mensen Allaah doen lief hebben, en op aarde (lopen te) adviseren

Sufiaan bin ‘Uiajna zei eens; ” Adviseer omwille van Allaah Zijn dienaren, want je zal Hem met niets beter tegenkomen dan dat

Sufjaan bin ‘Uiajna zei eens; ” er werd tegen ‘Abdu-laah bin ‘Abdul’Aziez gezegd over het adviseren en aansporen; Spoor je diegene aan die niet aanvaard ? Waarop hij zei; ik gebruik het als excuus

Shajaa’ bin Al-Walied zei eens; ” Ik ging met Sufjaan At-Thawrie op hajj, en zijn tong kwijnde weg door het goede aanbevelen en het slechte verbieden heen gaande en terug komende

Aboe Najieh verhaalt dat Taaoes hem zei; ” Degene die spreekt (adviseert) en vreest is beter dan degene die zwijgt en vreest

Ja’far bin Barqaan zei: Majmoen bin Mahraan zei eens tegen mij; ” O Ja’far zeg in mijn gezicht hetgeen ik haat, want een man adviseert zijn broeder pas echt wanneer hij hem in zijn gezicht verteld wat hij haat

‘Alie bin Hassan zei eens; ” Ik heb niemand gezien die de moslims adviseert en zoveel godsvrees had als Al-Fudail

Az-Za’fraanie verhaalt dat As-Shaafi’ie een zei; ” Ik trad met niemand in discussie, alleen als het ging om het adviseren

An-Noerie zei eens tegen Al-Junayd; ” Je hebt hen bedrogen en ze ontvingen je hartelijk, ik adviseerde hen en ze bekogelden me met stenen

Al-Barbahaarie zei eens; ” Een (studie)kring openen om te adviseren is een deur tot voordelen, en een kring openen om te discussiëren is een deur tot voordelen sluiten

Allaah a Allaah, ik welke duisternis leven wij ?

Hoe komt het dat wij zo laag zijn beland ?

Hoe komt het dat wij niet meer adviseren ?

Hoe komt het dat wij geen advies meer aannemen ?

Zegt Allaah niet;

كُنتُمْ خَيْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَتَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنكَرِ وَتُؤْمِنُونَ بِاللّهِ

{Jullie zijn het beste volk dat uit de mensheid is voortgebracht; jullie gebieden wat goed is, verbieden wat slecht is en gelooft in Allaah}

Wij zijn het beste volk dat uit de mensheid is voortgebracht, waarom ?

Waarom hebben wij deze ‘waarde‘ gekregen als ‘beste volk‘ ?

Omdat wij elkaar niet adviseren ?

Omdat wij niet aansporen tot het goede ?

Omdat wij het slechte niet verbieden ?

Omdat wanneer wij onze broeders en zusters verkeerde zaken zien doen, dat wij niet zeggen, stop ermee ?!!

Neen, zeker Neen.

Wij hebben de tittel ” beste volk ” gekregen omdat wij adviseren omwille van Allaah, omdat wij fouten verbeteren omwille van Allaah, omdat wij het goede aanbevelen omwille van Allaah, omdat wij het slechte verbieden omwille van Allaah.

وَالْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِيَاء بَعْضٍ يَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنكَرِ وَيُقِيمُونَ الصَّلاَةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَيُطِيعُونَ اللّهَ وَرَسُولَهُ أُوْلَـئِكَ سَيَرْحَمُهُمُ اللّهُ إِنَّ اللّهَ عَزِيزٌ حَكِيمٌ

{En de gelovige mannen en vrouwen, zijn vrienden van elkander. Zij sporen aan tot het goede en verbieden het slechte en houden het gebed en betalen de Zakaat en gehoorzamen Allaah en Zijn boodschapper. Dezen zijn het, wie Allaah barmhartigheid zal betonen. Voorzeker, Allaah is Almachtig, Alwijs}

Wie is de rechtvaardige ? Is het niet degene die zijn broeders en zuster aanspoort en adviseert ?

يُؤْمِنُونَ بِاللّهِ وَالْيَوْمِ الآخِرِ وَيَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنكَرِ وَيُسَارِعُونَ فِي الْخَيْرَاتِ وَأُوْلَـئِكَ مِنَ الصَّالِحِينَ

{Zij geloven in Allah en de laatste Dag en gebieden het goede en verbieden het kwade en wedijveren met elkander in goede werken. Dezen behoren tot de rechtvaardigen}

Zeg mij wie is de oprecht gelovige, diegene die het niet aanvaard recht gezet te worden of diegene die ondanks het adviseren van zijn broeders/zusters nog beticht word van waardeloze en ongefundeerde woorden ?

التَّائِبُونَ الْعَابِدُونَ الْحَامِدُونَ السَّائِحُونَ الرَّاكِعُونَ السَّاجِدونَ الآمِرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَالنَّاهُونَ عَنِ الْمُنكَرِ وَالْحَافِظُونَ لِحُدُودِ اللّهِ وَبَشِّرِ الْمُؤْمِنِينَ

{Die zich tot Allaah bekeren, die aanbidden, die prijzen, die vasten, die zich neerbuigen, die zich ter aarde werpen, die tot het goede aansporen en het slechte verbieden, die de door Allaah gestelde grenzen in acht nemen; breng aan de gelovigen blijde tijding}

Ghairan insha Allaah, wij weten dat degene die adviseert en aanspoort tot het goede en het slechte verbiedt zal worden aangevallen, en zal worden beticht van zaken. Zei de Profeet Loqmaan niet tegen zijn zoon;

يَا بُنَيَّ أَقِمِ الصَّلَاةَ وَأْمُرْ بِالْمَعْرُوفِ وَانْهَ عَنِ الْمُنكَرِ وَاصْبِرْ عَلَى مَا أَصَابَكَ إِنَّ ذَلِكَ مِنْ عَزْمِ الْأُمُورِ

{O mijn zoon, verricht het gebed en beveel het goede aan en verbied het slechte en verdraag geduldig wat je ook overkomt. Dit is een ernstige zaak}

Is het niet zo dat wij allemaal verloren zijn ? Heeft Allaah niet gezworen dat wij in verlies leven ? Behalve diegene die zich tegoed maken aan 4 zaken;

1) Degene die oprecht geloven
2) Goede daden verrichten
3) Aansporen tot het goede
4) Aansporen tot geduld

Zoals terug te vinden is in soeratoel ‘Asr.

Durven wij onze gezicht nog laten zien ? Adviseren wij omwille van Allaah ? Sporen wij de mensen aan tot het goede ? Verbieden wij het slechte ?
Laa illaah illa Allaah, voorwaar wij bevinden ons echt in een verlies.

Imaam maalik zegt;

لا يصلح آخر هذه الأمه إلا بما صلح به أولها

Niets zal het einde van de gemeenschap rechtzetten, behalve hetgeen het (in) begin heeft rechtgezet

Laat ons eens een kijkje nemen naar hoe de salaf omgingen met het adviseren van de mensen, het bevelen van het goede, en het verbieden van het slechte;

Shajaa’ bin Al-Walied zei eens; ” Ik ging met Sufjaan At-Thawrie op hajj, en zijn tong kwijnde weg door het goede aanbevelen en het slechte verbieden heen gaande en terug komende

Aboe ‘Abdur-Rahmaan Al-‘Omarie zei eens; ” Degene die het nalaat het goede aan te bevelen en het slechte te verbieden uit angst voor mensen, zijn waardigheid zal dalen, zodoende dat wanneer hij zijn kind of zijn slaaf beveelt, deze hem zal uitlachen

Aboe Bakr At-Thaqafie zei eens; ” Ik ben bang in een tijd te komen waarin ik het goede niet meer kan bevelen en het slechte niet meer kan verbieden, er zal geen ghair meer zijn in die tijd

Sufjaan zei eens; ” Ik zie iets waarover ik moet spreken en niet doe, waardoor ik bloed moet urineren

En ook zei hij eens; ” Wanneer een man geliefd is door al zijn omringde buren, dan weet ik dat deze man slecht is, en dit omdat hij misschien één van hun zag terwijl die zondigde en hem daarop niet aansprak, maar hem tegemoet kwam met een glimlach

En ook zei hij eens; ” Wanneer je een man ziet die geliefd is door zijn buren, weet dan dat hij een hielenlikker is

Wanneer Karz Al-Haarithie zijn huis verliet, beval hij het goede tot ze hem sloegen en daardoor flauwviel.

Allaah a Allaah, hoe durven wij ons salafie noemen terwijl wij ons ver van hun gedrag bevinden.

Hoe durven wij nog commentaar geven op iemand die zijn broeders en zusters aanspoort en adviseert om op punten te letten die bij hen voorkomen.

Allaah a Allaah, je adviseert hen, en ze zeggen laat die puntjes bij jouw.
Je adviseert hen, en ze zeggen je klaagt.
Je adviseert hen, en ze zeggen laat die ideeën.
Je adviseert hen, en ze zeggen je schrikt mensen af.
Je adviseert hen, en ze zeggen je woorden zijn ongefundeerd.
Je adviseert hen, en ze zeggen je woorden zijn waardeloos.
Je adviseert hen, en ze zeggen je woorden zijn respectloos.
Je adviseert hen, …

Allaah a Allaah, het zijn de zonden die onze harten hebben overwelmt.
De Boodschapper van Allaah zegt;

‏‏ ‏تعرض الفتن على القلوب كالحصير عودا عودا فأي قلب ‏ ‏أشربها ‏ ‏نكت ‏ ‏فيه نكتة سوداء وأي قلب ‏ ‏أنكرها ‏ ‏نكت ‏ ‏فيه ‏ ‏نكتة ‏ ‏بيضاء حتى تصير على قلبين على أبيض مثل ‏ ‏الصفا ‏ ‏فلا تضره فتنة ما دامت السماوات والأرض والآخر أسود ‏ ‏مربادا ‏ ‏كالكوز ‏ ‏مجخيا ‏ ‏لا يعرف معروفا ولا ينكر منكرا إلا ما ‏ ‏أشرب ‏ ‏من هواه

(( de fitan (beproevingen) zullen worden blootgesteld aan de harten, zoals een stromat (wordt blootgesteld aan de lichaam bij het slapen), keer per keer, tot dit hart het opdrinkt, en wanneer dit gebeurt zal dit een zwart puntje achterlaten. Maar wanneer hij deze beproeving verwerpt wordt er een wit puntje achtergelaten, en zo tot dit eindigt op twee soorten harten. Ofwel wit zoals Safaa (een soort gladde en botte steen waaraan niets blijft hangen) en dit soort hart zal geen schade meer ondervinden aan éénder welke beproeving zolang de hemelen en aarde nog bestaan. En de andere zwart bruinachtig, zoals een omgedraaid glas, deze herkent noch het goede als iets goeds, noch het slechte als iets slechts, behalve hetgeen zijn verlangen wil hebben (horen/zien) ))

Mohammad bin Isma’iel Al-Asfahaanie zegt in zijn Tanwier;


وقال صاحب التحرير : معنى الحديث أن الرجل إذا تبع هواه وارتكب المعاصي دخل قلبه بكل معصية يتعاطاها ظلمة , وإذا صار كذلك افتتن وزال عنه نور الإسلام . والقلب مثل الكوز فإذا انكب انصب ما فيه ولم يدخله شيء بعد ذلك .

De betekenis van deze hadieth is dat een man (of vrouw) zijn (haar) verlangen volgt en zondes begaat, dat elke keer wanneer een zonde het hart in gaat, er een donkerte achterlaat. En wanneer dit het geval is bevindt hij (zij) zich in een beproeving zodoende dat het Noer (licht) van de Islaam dit hart verlaat. En dit hart is net een glas, wanneer je dit (glas) omkeert zal alles wat er zich in bevond uitlopen en je kan er ook niets meer in kappen (dus omdat die nog steeds omgedraaid is)”

Allaah a Allaah, hoe donker zijn onze harten geworden dat wij zondes die wij begaan anders ” ervaren ” dan dat we ze moeten ervaren.

Allaah a Allaah, onze harten zijn net als omgedraaide glazen, als iemand ze wil vullen met Noer (nasieha) dan word deze gewoon niet meer aanvaard. Dit glas kan niet meer gevuld worden, tot men tawbah verricht, en dit glas (hart) weer terugkeert.

Allaah a Allaah, advies bezien wij als ‘ ideeën ‘, die toch nog waarheid bevatten, maar als ongefundeerd beschouwen.

Moge Allaah ons deze Ramadaan begunstigen met Tawbah, amien.

Wa illaa Laahil moeshtakaa (en tot Allaah richten wij onze klachten)

Een aantal adviezen aan diegene die hun plicht willen vervullen als uitnodigers tot Allaah, aanspoorders tot het goede, verbieders van het slechte.

Wanneer je sommige mensen aanspreekt op zaken die ze doen, vragen ze je; is het halaal of haraam ?

Het is net of die mensen alleen halaal en haraam kennen. Ze hebben nog nooit gehoord van Moebaah of Makroeh.

Moebaah = toegestaan, maar men krijgt hier geen beloning voor, noch wordt men ervoor gestraft.
Maar wanneer een moebahe zaak zich blijft herhalen, dan bestaat er een regel in oesoel dat deze Makroeh (afgeraden) wordt.

Makroeh = afgeraden, men krijgt geen beloning voor het verrichten ervan, maar wel bij het laten ervan.
Maar wanneer een afgeraden zaak zich blijft voordoen, dan bestaat er een regel is oesoel dat deze Haraam wordt.

Wat de meesten ook niet weten is dat er iets bestaat als Al-Moeroe²a.

Moeroe²a is niet juist definieerbaar, maar ik ga een aantal voorbeelden geven waardoor de Moeroe²a van een persoon aangetast wordt en in sommige gevallen zijn getuigenis niet wordt aanvaard.

1) Het laten van een wind met geluid, wanneer men zacht kan gebeuren.
2) Het zichzelf bevredigen.
3) De gast zelf het eten en/of drinken laten scheppen.
4) Winst nemen op vrienden.
5) Het laten van het witr gebed.
6) Het luidop lachen.
7) Het eten van een vrouw buitenshuis. En zeker wanneer deze in het zicht is van mensen.
8) Een man zijn vrouw zoenen waar mensen bijstaan.
9) … (zie voor meer Al-Moeroe²a van Mashoor Hassan)

Deze Moeroe²a is wel zo belangrijk bij de geleerden van hadieth dat soms overleveringen niet worden aanvaard omdat er zich iemand in de ketting bevond die geen ‘Ammaamah droeg, omdat dit in die tijd tot de Moeroe²a behoorde.

Verder;

Wanneer je iemand adviseert en hem op zijn fouten wijst, dan zullen je ze aanvallen met een aantal shoubouhaat’s, zoals;

1 En jij, jij bent ook niet perfect, jij maakt ook fouten !
2 Je moet de zonden en fouten van je broeders/zusters bedekken !
3 Wat ik doe is toch niet haraam !
4 Eenieder is toch verantwoordelijk voor zichzelf, hou je bezig met je eigen zaken !

Hier hebben wij als antwoordt op;

Na’am, elke zoon van Aadam maakt fouten, maar dat houd ons niet tegen om te adviseren, om het goede te bevelen en het slechte te verbieden. Het is niet zo dat wanneer ik roddel, en ik een ander zie roddelen, dat ik hem moet laten doen, neen. Ik adviseer hem en verbeter hem al maak ik dezelfde fout, omdat wij bevolen werden om een zonde te laten, en wij werden bevolen om het slechte te verbieden.

Wij worden gestraft bij het verrichten van een zonde, en wij worden ook nog eens gestraft als wij het slechte verbieden nalaten, zoals sheikh Saalih bin ‘Oethaimeen dit meldt in zijn Fataawa.

En zoals ‘Omar bin ‘Abdul’Aziez eens zei; ” Moest een man pas zijn broeder adviseren tot hij zelf helemaal in orde is, dan vertrouwden ze elkaar het goede toe, en wanneer dit zo is, dan zal er geen Amr bil Ma’roef meer zijn en het slechte zal niet meer verboden worden, en dan zullen degene die de mensen op aarde aansporen en adviseren omwille van Allaah gering zijn

Wat betreft degene die zeggen dat je de fouten van je broeders en zusters moet bedekken, daar hebben wij als antwoordt op;

Na’am, wanneer wij iemand iets zien fout doen, dan moeten we dit niet gaan openbaren, en zeggen die en die persoon heeft gestolen, die en die persoon was alcohol aan het drinken op die plaats, die en die persoon kijkt naar de soap “Friends” met zijn gezin (wal ‘iyaadoe bi Laah), …

Neen, wij adviseren deze broeder, doen onze plicht, bevelen het goede, verbieden het slechte.

En we doen dit op een openbare plaats (site) als we weten dat die broeder of die broeders daar komen, zoals onze voorganger en voorbeeld, de beste der mensheid Mohammad de Boodschapper van Allaah de mensen corrigeerde op de minbar, zoals men kan terugvinden in verschillende overleveringen, zoals;

In het verhaal van Barierata toen haar gezin haar vrijliet onder voorwaardes, waarbij ze kwam klagen bij de Boodschapper van Allaah . Waarbij de Boodschapper van Allaah naar de mimbar liep, en de mensen aansprak met;

(( Wat is er met een volk die voorwaardes stellen, die niet terug te vinden zijn in het Boek van Allaah … ))

Ibn Hajar Al-‘Asqalaanie zegt wat betreft de voordelen die men uit deze hadieth kan halen;

Hij stelde de zaken die belangrijk zijn openbaar, en preek er over op de Mimbar zodat deze weid verspreid raakt, en hij keek daarbij naar de harten van zijn metgezellen door geen namen te noemen (van de gezin van Barierah), maar zijn in de plaats; ” wat is er met een volk “.

En zo ook bij het verhaal van de drie die bij de vrouwen van de Profeet kwam kijken naar de aanbidden van de Boodschapper .

Waarop de Boodschapper weer de mensen aansprak en zei;

(( wat is er met een volk dat dit en dit zegt. Ik bidt en ik slaap, ik vast en ik eet, en ik trouw vrouwen, degene die mijn soennah nalaat behoort niet tot mij ))

En zo zijn er nog andere voorbeelden.

Maar dat er sommigen zeggen, dat wanneer je het goede beveelt en het slechte verbiedt en adviseert, dat het mensen afschrikt ?!!

Dan zeggen we; dit is Baatil. We zeggen de waarheid al komt die bitter over. En dit kan met ook terugvinden in de hadieth die verhaalt werd door Aboe Dharr;

قل الحق ولو كان مرا

(( Zeg de waarheid al is die bitter ))

En in de andere overlevering zei de Boodschapper ;

قل الحق ولو على نفسك

(( Zeg de waarheid al is het tegen jezelf ))

En in nog een andere overlevering;

وأن نقول الحق أينما كنا لا نخاف في الله لومة لائم

(( … en dat wij de waarheid zeggen waar we ook zijn, en dat we omwille van Allaah niet bang zijn van de betichtingen van de betichters ))

Wat betreft degene die zeggen dat hetgeen ik doe niet haraam is, dan verwijzen we hen naar hetgeen hier ik boven heb vermeld van stelregels en Moeroe²a.

Wat betreft degene die zeggen éénieder is verantwoordelijk voor zichzelf, en dat éénieder zich allemaal maar bezighoudt met zichzelf zeggen wij neen.
Dit begrepen ook sommige metgezellen toen het volgende vers openbaarde;

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ عَلَيْكُمْ أَنفُسَكُمْ لاَ يَضُرُّكُم مَّن ضَلَّ إِذَا اهْتَدَيْتُمْ

{O, gij die gelooft, past op uzelf. Hij die dwaalt kan u niet schaden wanneer gij juist geleid zijt}

Waarop Aboe Bakr As-sidieq vanaf de mimbar zei, nadat hij Allaah prees; O, mensen, jullie lezen deze vers, maar jullie interpreteren die anders dan dat jullie die moeten interpreteren, … , ik hoorde de Boodschapper van Allaah zeggen;

(( wanneer mensen iemand zien die onrecht verricht, en hem niet tegenhouden, is het mogelijk dat Allaah hen daarvoor bestraft, … ))

عن ‏ ‏قيس ‏ ‏قال قال ‏ ‏أبو بكر ‏
‏بعد أن حمد الله وأثنى عليه يا أيها الناس إنكم تقرءون هذه الآية وتضعونها على غير مواضعها ‏
‏عليكم أنفسكم لا يضركم من ضل إذا اهتديتم ‏

‏قال عن ‏ ‏خالد ‏ ‏وإنا سمعنا النبي ‏ ‏صلى الله عليه وسلم ‏ ‏يقول ‏ ‏إن الناس إذا رأوا الظالم فلم ‏ ‏يأخذوا ‏ ‏على يديه أوشك أن يعمهم الله بعقاب ‏ ‏و قال ‏ ‏عمرو ‏ ‏عن ‏ ‏هشيم ‏ ‏وإني سمعت رسول الله ‏ ‏صلى الله عليه وسلم ‏ ‏يقول ما من قوم يعمل فيهم بالمعاصي ثم يقدرون على أن يغيروا ثم لا يغيروا إلا يوشك أن يعمهم الله منه بعقاب

En in een andere overlevering via Aboe Tha’labah dat de Profeet zei;

(( Jullie zullen (moeten) het goede bevelen en het slechte verbieden, tot je ziet dat een gierigaard wordt gehoorzaamt en dat verlangens worden gevolgd, … ))


‏أبو أمية الشعباني ‏ ‏قال ‏
‏سألت ‏ ‏أبا ثعلبة الخشني ‏ ‏فقلت يا ‏ ‏أبا ثعلبة ‏ ‏كيف تقول في هذه الآية ‏
‏عليكم أنفسكم ‏

‏قال أما والله لقد سألت عنها خبيرا سألت عنها رسول الله ‏ ‏صلى الله عليه وسلم ‏ ‏فقال ‏ ‏بل ائتمروا بالمعروف وتناهوا عن المنكر حتى إذا رأيت ‏ ‏شحا ‏ ‏مطاعا وهوى متبعا ودنيا ‏ ‏مؤثرة ‏ ‏وإعجاب كل ذي رأي برأيه فعليك ‏ ‏يعني بنفسك ودع عنك العوام فإن من ورائكم أيام الصبر الصبر فيه مثل قبض على الجمر للعامل فيهم مثل أجر خمسين رجلا يعملون مثل عمله

En in een andere overlevering wat betreft dit onderwerp dat verhaalt werd door Jarier;

(( Eenieder die zich bevindt in een volk waarin zich zondes voordoen, en waarbij hij in staat is deze te veranderen, en het niet doet, waardoor Allaah hen zal bestraffen voordat ze zullen sterven ))

‏عن ‏ ‏جرير ‏ ‏قال ‏
‏سمعت رسول الله ‏ ‏صلى الله عليه وسلم ‏ ‏يقول ‏ ‏ما من رجل يكون في قوم يعمل فيهم بالمعاصي يقدرون على أن يغيروا عليه فلا يغيروا إلا أصابهم الله بعذاب من قبل أن يموتوا ‏

En dit is ook wat de salaf begrepen zoals Bilaal bin Sa’d eens zei;
Wanneer een fout wordt verborgen (door degene die het maakt) dan is deze alleen maar nadelig voor hem, maar wanneer deze openbaar wordt gemaakt, en niet wordt tegengehouden, dan is dit voor iedereen nadelig.”

Wanneer een moslim een zonde verricht, is het niet alleen voor hem nadelig maar voor heel de moslims gemeenschap. Imaam Ibnoel Qayim Al-Jawzia vermeld in zijn boek Ad-daa wa dawaa maar liefst 43 nadelen die daaruit ontstaan, en één daarvan is dat het gevolgen heeft op een ander.

Het goede aanbevelen en het slechte verbieden is zelfs een derde van de Qoraan zoals Sheikh Al-Islaam Ibn Taymiyah vermeld in zijn boek Al-Amr bil Ma’roef wa Nahie ‘anil Moenkar. De twee andere derden zijn Tawhied en Verhalen.

Hoeveel ik hierover ook plaats wat betreft dit onderwerp, het zal nooit eindigen.

Ter zake;

Uit ervaring hebben wij ondervonden dat degene die in hun hart een ziekte hebben geen advies of verbetering aanvaarden, of dat deze nu gepaard gaat met bewijzen uit de Qoraan en Soennah of niet.

Wanneer je bijvoorbeeld ziet dat zusters reizen van land naar land om te ‘shoppen’, en je wil dit verbeteren, en zet bijvoorbeeld een fatwa dat reizen zonder mahram niet is toegestaan, dan zullen ze het niet eens lezen.
Ze gaan zeggen, dit weten we al. En zo ook met de rest van de zaken.

Een bewijs hiervoor is een topic die een zuster (moge Allaah haar leiden) opende en haar aantekeningen ten dienste van de Islamitische gemeenschap heeft gezet.

Mensen hebben deze aantekeningen (misschien) in praktijk gebracht. Deze aantekeningen zijn (misschien) wijdverspreid geraakt.

Nu, wat deze zuster (moge Allaah haar vergeven) niet weet is dat er veel fouten voorkomen in haar aantekeningen.
Waarop Allaah deze aantekeningen na een tijdje tevoorschijn bracht, en iemand stuurde die ze verbeterde met bewijzen uit de Qoraan en Soennah.

Het is een Ni’ma (gunst) dat men iemand vindt die je verbeterd wanneer je fouten maakt, zoals men kan terugvinden in een overlevering;

Moejaahid verhaalt dat Ibnoe ‘Abbaas eens zei tegen Sa’ied bin Jubair;
spreek (ya’nie geef een lezing), waarop Sa’ied zei; Ik, spreken terwijl jij hier zit ?, waarop Ibnoe ‘Abbaas zei; is het dan geen gunst, dat jij spreekt terwijl ik hier zit ? Wanneer je goed zit, dan is het goed, en als jij fouten maakt, leer/verbeter ik je

Nu vraag ik deze zuster, aanvaard jij geen gunsten van Allaah ? je verspreidt fouten, Allaah stuurt iemand die je verbetert, en haal je de topic weg ?!!
Wil je dan niet dat degene die de fouten hebben overgenomen, het juist leren ?!

Moge Allaah mij en jouw leiden.

En jij admin, denk je niet na, voor je een volledige topic verwijderd met kennis ?

Ben je niet bang te vallen onder de volgende vers;

إِنَّ الَّذِينَ يَكْتُمُونَ مَا أَنزَلْنَا مِنَ الْبَيِّنَاتِ وَالْهُدَى مِن بَعْدِ مَا بَيَّنَّاهُ لِلنَّاسِ فِي الْكِتَابِ أُولَـئِكَ يَلعَنُهُمُ اللّهُ وَيَلْعَنُهُمُ اللَّاعِنُونَ

{Voorzeker, degenen, die hetgeen Wij aan tekenen en leiding hebben nedergezonden, verbergen, nadat Wij ze in het Boek aan de mensen duidelijk hebben gemaakt, zijn het, die Allaah vervloekt en zij die het recht hebben te vervloeken, vervloeken hen ook}

Moge Allaah mij en jullie vergeven, Amien.

Wat betreft dat je mensen adviseert en hen duidelijk maakt waar ze fout zitten en dit op een kort en bondige manier doet, heb je meer resultaat.

Het bewijs hiervoor is een zuster (zaada Allaahoe min amthalihaa) die eens haar zusters adviseerde, en ook een aantal punten opnoemde, waarop zij haar aanvielen van alle kanten, van boven en onder, links en rechts, ze bestookten haar zelfs met pm’s, Hadaahoem Allaah .

Nasiehah Aan De Zusters – Selefie Forum

Zodoende dat de admin ervoor heeft gezorgd dat de mensen haar niet meer konden bestoken, en de onnuttige reacties niet meer konden worden gepost.

En ook heb ik eens sheikh ‘AbdulHaadie gevraagd, wanneer je iemand wil adviseren, moet je dan altijd met alle verzen en overleveringen komen die over het onderwerp gaan ?

Waarop hij antwoordde met:

Als iedere keer iemand, iemand wil adviseren hij een lezing moet geven, dan is dit niet mogelijk. Hij geeft gewoon een samenvatting, en dat is genoeg.

En zoals men ook kan vinden in de athar van Ja’far bin Barqaan waarin hij zei: Majmoen bin Mahraan zei eens tegen mij;

O Ja’far zeg in mijn gezicht hetgeen ik haat, want een man adviseert zijn broeder pas echt wanneer hij hem in zijn gezicht verteld wat hij haat

Moest Ja’far hem aanspreken met verzen en overleveringen, dan zou Maymoen het niet haten, maar hij vroeg hem kort en bondig zijn fouten op te noemen, de zaken die hij niet graag wil horen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Resize text-+=