Voor vrouwen is het dragen van gouden ringen en sieraden evengoed verboden

Hits: 0

Weet dat het verbod op het dragen van gouden ringen evengoed voor vrouwen als
voor mannen geldt. Net als gouden armbanden en kettingen. Dit is gebaseerd op een specifieke hadieth waarin het verbod op het dragen van goud is overgeleverd en waarbij rekening is gehouden met vrouwen (waarbij vrouwen inbegrepen zijn). En vanwege deze specifieke hadieth is het duidelijk dat boven genoemde hadieth ook de vrouwen betreft, omdat deze uitspraken in algemene zin gedaan zijn en niet expliciet voor mannen. De hieronder genoemde ahadieth die in dit opzicht overgeleverd zijn, zijn authentiek:

EERSTE:

“Wie van jullie zijn geliefde een ring van vuur om wil doen, laat hem hem (1) een gouden ring omdoen. En wie van jullie zijn geliefde een ketting van vuur om wil doen, laat hem hem een gouden ketting omdoen. En wie van jullie zijn geliefde een armband van vuur om wil doen, laat hem hem een gouden armband omdoen. Neem liever zilver en speel ermee, speel ermee, speel ermee.” (2)

TWEEDE: Op gezag van Thauwbaan radieyallaahoe ‘anhoe die zei:

“Bint Hoeraira kwam naar de Profeet (salallaahoe alayhie was sallem) terwijl ze grote gouden ringen aan haar hand droeg. De Profeet (salallaahoe alayhie was sallem) sloeg met een klein stokje op haar hand en zei: “Zou je verheugd zijn wanneer Allaah ringen van vuur om je handen zou doen?” Vervolgens ging ze naar Faatimah om haar kwestie te bepleiten. Tauwbaan zei: “De Profeet (salallaahoe alayhie was sallem) ging naar Faatimah en ik vergezelde hem. Ze had een gouden halsketting genomen en ze zei: “Dit is me geschonken door aboe Hasan (i.e. ‘Ali, haar echtgenoot)”, en ze hield de ketting in haar hand. Toen zei de Profeet (salallaahoe alayhie was sallem): “O Faatimah, zou je verheugd zijn als de mensen zouden zeggen dat Faatimah, de dochter van Mohammed, een ketting van vuur in haar hand had?” Toen deed hij nors tegen haar en verliet haar zonder even bij haar te zitten. Ze nam de ketting, verkocht deze en kocht daarmee een aantal slaven vrij. Toen dit de Profeet (salallaahoe alayhie was sallem) bereikte, zei hij: “Alle lof is voor Allaah, die Faatimah van het vuur heeft gered”.” (3)

DERDE: Op gezag van ‘Aischa (radiallaahoe `anha) dat de Profeet (salallaahoe
alayhie was sallem) twee draaiende gouden armbanden rond haar pols zag. Hij zei:

“Werp ze van je af, en neem daarvoor in plaats twee zilveren armbanden en verf ze geel met saffraan.” (4)

VIERDE: Op gezag van Oem Salama (radiallaahoe `anha), echtgenoot van de Profeet (salallaahoe alayhie was sallem), die zei:

“Ik had een gouden kralen ketting om mijn nek gedaan. De Profeet (salallaahoe alayhie was sallem) kwam binnen en draaide zich ervan af. Ik zei tegen hem: “Kom je niet kijken naar zijn pracht?” Hij zei: “Het is vanwege je kralen dat ik me van je afkeer.” Toen brak ik de ketting en hij keerde zijn gezicht naar me.” De overleveraar zei: “Ze geloofde dat de Profeet vervolgens zei: “Hoe kan het schadelijk voor jullie zijn als jullie oorringen van zilver maken en ze (geel) verven met saffraan”?” (5)

——————————————————————————————————————-

(1) Het woord dat hier wordt gebruikt voor geliefde (habeeb) is neutraal en kan zowel een mannelijke als een vrouwelijke liefde betekenen, maar voor de grammaticale constructie voor ‘hem omdoen’, is hier een voornaamwoord gebruikt dat enkel mannen kan betreffen (‘hu’). Echter, sinds wanneer dragen mannen, jong of oud, zilveren of gouden ringen, kettingen en armbanden? En dan, als we
ervan uitgaan dat het hier kleine jongentjes betreft, dan zeggen we daarmee dat kleine kinderen strafbaar zijn voor de daden die zij begaan, wat klaarblijkelijk niet correct is, of erger nog dat ze strafbaar zijn voor de daden van hun vaders, die hen de sieraden hebben omgedaan! En om de ahadieth te betrekken op mannen, geeft nog geen oplossing omdat de meerheid van de geleerden die goud voor mannen verboden acht, voor hen ook zilver verbiedt. Waardoor de sluiting van de ahadieth een probleem voor hen blijft.

(2) Aboe Dawoed en Ahmad: hasan

(3) Ahmed, an-Nesaa`ie’, e.a.: Sahieh

(4) An-Nisaa’ e.a.: Sahieh

(5) Ahmad, e.a.: Sahieh

Bron: De Etiketten van het Huwelijk & de Bruiloft Deel 4 (Shaykh al-Albaani رحمه الله)

http://web.archive.org/web/20071212180910/http://selefieforum.nl/vb/showthread.php/verbod_op_goud_voor_zowel_mannen_als_vrouwen-179.html

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Resize text-+=