Korte biografie van Imaam Ahmad ibn Hanbal رحمه الله

Hits: 0

Asalam ‘alaykum,

Een korte biografie van imam Ahmad rahimahullah.

Zijn naam is imam Ahmad ibn Mohammed ibn Hanbal al-Shaybani en zijn oorsprong is van al-Basra. Toen zijn moeder zwanger was van hem is ze naar Bagdad gegaan en is hij daar geboren in het jaar 164H (Hidjri). Zijn vader was in zijn jonge jaren op 33 jarige leeftijd overleden waardoor hij als al-yatiem (wees) opgroeide.

In het jaar 179H was hij 15 jaar en was hij gedreven in het vergaren van Hadith. Als eerst heeft hij bij de vriend van abu Hanifa, al-Qadi imam abu Yusuf, Hadith geschreven. In 182H kwam er een grote muhadith, genaamd ‘AbdAllah ibn Mubarak, waar hij naartoe ging maar hij kon hem niet vinden omdat ibn Mubarak op jihad was gegaan tegen de Romeinen. In Bagdad heeft hij veel naar Hushaym ibn Bashir geluisterd, toen hij eens in zijn mazjlis was hoorde hij dat imam Malik en Hamaad ibn Zayd overleden waren. Hij bleef bij Hushaym ibn Bashir totdat hij overleed in het jaar 183H en hij heeft meer dan 3000 Hadith van hem geschreven.

Vanaf het overlijden van imam Hushaym ibn Bashir werd de status van imam Ahmad duidelijk – dus waar hij toe in staat was – en is hij op 20 jarige leeftijd lopend naar Kufa gegaan. In Kufa werd hij het bewijs van Hushaym genoemd in wat hij wel en wat hij niet gezegd zou hebben. In Kufa heeft hij alle boeken en aantekeningen van Waki’ gememoriseerd. Waki’ had groot respect voor zijn capaciteiten. In het jaar 186H is imam Ahmad naar Basra gegaan en heeft hij geluisterd naar Mu’tamir ibn Sulayman en die leefde tot 187H. Hij heeft ook van Bishr ibn Mufdal genomen die ook in 187H overleed. Enzovoorts.

Hij reisde vaak tussen Kufa en Basra om Hadith te schrijven. Hij heeft van drie personen 300.000 Hadith opgeschreven. In de Musnad van imam Ahmad ibn Hanbal staan 27.647 ahadith. In het jaar 186H is hij naar ‘Aladaan gegaan, wat een stad is in de buurt van Basra. Vervolgens is hij voor het eerst naar de Hidjaz gegaan en toen is Fudayl ibn ‘Iyad overleden en heeft hij genomen van Sufyan ibn ‘Uyayna in het jaar 198H. In Mekka heeft imam Ahmad voor het eerst al-Shafi’i ontmoet en heeft hij hem vaker ontmoet in Bagdad. Imam Ahmad heeft alle boeken van al-Shafi’i opgeschreven. In 194H is hij van Basra naar Wasit gegaan en daar heeft hij genomen van imam Yazid ibn Harun. In 196H is hij voor de derde keer naar Mekka gegaan en in 197H voor de vierde keer. In 199H is hij lopend naar Yemen gegaan samen met zijn vriend om te luisteren naar Shaykh ‘Abd al-Razzaq ibn Hamam al-San’ani. Hij bleef in totaal 10 maanden bij hem en heeft daar veel profijt uit gehaald. Toen hij terug was gegaan naar Bagdad is hij begonnen met de Musnad, hij was toen 36 jaar.

In 200H heeft hij zijn laatste reis naar Basra gedaan en heeft daar kennis opgedaan. In 204H is imam al-Shafi’i overleden en is al-Ma-mun leider geworden van Bagdad. In 209H was zijn laatste reis naar al-Shaam en is hij niet uit Bagdad gegaan tot aan de mihna (beproeving) in 218H. Hij bleef tot in het jaar 218H fatawa geven en toen kwam in die tijd al-Ma-mun met dat de Koran magluq (geschapen) is. Veel geleerden hebben uit angst gezegd dat de Koran magluq is, maar imam Ahmad bleef standvastig. Al-Ma-mun stuurde mensen naar imam Ahmad en later is hij gevangen genomen in de gevangenis van Bagdad. Toen hij in de gevangenis zat is al-Ma-mun overleden en is zijn broer al-Mu’tasim aan de macht gekomen, waarna hij nog 2 jaar en 4 maanden in de gevangenis moest blijven. Vervolgens werd hij eruit gehaald en ging men drie dagen lang in discussie met hem en toen Mu’tasim moe werd van zijn standvastigheid gaf hij het bevel aan de Mu’tazili Qadi om hem te slaan, in 220H stopten ze en dachten ze dat hij dood was. Hij was zo hard geslagen dat een olifant daarvan zou omvallen.

Hij mocht weer Hadith vertellen en fatawa geven en bij de djama’a (gemeenschap) komen en in de salat al-Djumu’ah (vrijdagsgebed) voorgaan en dit ging door totdat in 227H al-Mu’tasim overleed. Vervolgens werd al-Wathiq Billah khalifa en hij had ook de intentie om het onderwerp van de khalq al-Qur-aan aan te snijden en het zelfs aan de kinderen te onderwijzen. Na hem kwam al-Mutawakil ‘ala Allah aan de macht en hij heeft de mensen verlost van deze beproeving. Al-Mutawakil wilde dat hij Hadith aan zijn zonen onderwees maar hij wilde dat niet. Al-Mutawakil had hem hier later voor vergeven.

Imam Ahmad ibn Hanbal heeft de Musnad aan drie personen onderwezen, zijn twee zonen Salih en ‘AbdAllah en hun neef. Het luisteren van de Musnad heeft in totaal 12 jaar geduurd.

Bron: Voorwoord op de Musnad van Imaam Ahmad ibn Hanbal


وَقَالَ خَالِدُ بنُ مَعْدَانَ: كَانَ ابْنُ عُمَرَ يَقُوْلُ: حَدِّثُوْنَا عَنِ العَاقِلَيْنِ.

فَيُقَالُ: مَنِ العَاقِلاَنِ؟
فَيَقُوْلُ: مُعَاذٌ، وَأَبُو الدَّرْدَاءِ (5) .

(5) أخرجه ابن سعد 2 / 350 من طريق قبيصة بن عقبة، أخبرنا سفيان، عن ثور بن يزيد الكلاعي، عن خالد بن معدان، ورجاله ثقات، وهو في تاريخ ابن عساكر 13 / 384 / 1.

En Khaalid bnu Ma’daan zei: Ibn ‘Umar was gewoon te zeggen:

Vertel ons over de bezitters van verstand, hij zei:
Wie zijn de bezitters van verstand?
Zij zeggen: Mu’aadh en abu al-Dardaa-e. (5)

(5) Geauthenticeerd door ibn Sa’d 2/350 via Qabeessa bin ‘Uqba, Sufyaan deelde ons mee, van Thawr bin Yazeed al-Kalaa’ee, van Khaalid bin Mi’daan; en de overleveraars zijn Thiqa (betrouwbaar), en hij is terug te vinden in Tarikh ibn ‘Asaakir 1/384/13.

Bron: Siyar A’laam al-Nubulaa

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Resize text-+=