Huilen door tegenslag

Hits: 3

Beantwoord door SHAYKH ‘ABD AL-‘AZEEZ BIN ‘ABDILLAH BIN BAAZ 1909-1999 | 1330H-1420H rahimahullah
Engels bron: http://www.fatwaislam.com/fis/index.cfm?scn=fd&ID=504 ِ
Arabisch bron: http://www.binbaz.org.sa/fatawa/48

الأخت التي رمزت لاسمها ب : أ – ع من الرياض تقول في سؤالها أنا مريضة وأحيانا أبكي لما صارت إليه حالتي بعد مرضي فهل هذا البكاء معناه اعتراض على الله عز وجل وعدم الرضا بقضائه وهذا الفعل خارج عن إرادتي وكذلك هل التحدث مع المقربين عن المرض يدخل في ذلك ؟


Vraag:
Ik ben ziek en soms huil ik door wat mij overkomt na mijn ziekte. Is deze vorm van huilen een daad in oppositie tot Allaah ‘azza wa jall en het niet genoegzaam zijn in wat Hij voorbestemd heeft? Ik verricht deze daad niet vrijwillig. Is er van hetzelfde oordeel sprake wanneer ik met mijn verwanten spreek en hen vertel over mijn ziekte?


لا حرج عليك في البكاء إذا كان بدمع العين فقط لا بصوت لقول النبي صلى الله عليه وسلم لما مات ابنه إبراهيم:


Antwoord:
Er zit geen kwaad in huilen wanneer er alleen tranen uit de ogen komen, zonder geluid. Dit is gebaseerd op de uitspraak van de profeet salAllaahu ‘alayhi wa salam, toen zijn zoon Ibrahiem overleed:

 

((العين تدمع والقلب يحزن ولا نقول إلا ما يرضي الرب وإنا لفراقك يا إبراهيم لمحزونون))،


De oog traant en het hart kent verdriet, en we zeggen niets behalve wat Allaah behaagd en wij zijn door jouw vertrek Ibrahiem, zeker verdrietig.[1]

 

والأحاديث في هذا المعنى كثيرة ولا حرج عليك أيضا في إخبار الأقارب والأصدقاء بمرضك مع حمد الله وشكره والثناء عليه وسؤاله العافية وتعاطي الأسباب المباحة، نوصيك بالصبر والاحتساب وأبشري بالخير لقول الله سبحانه وتعالى:


En al-ahaadith met deze betekenis zijn er voltallig en er zit geen kwaad in met je verwanten en vrienden te spreken over jouw ziekte tesamen met dat je Allaah prijst (hamd) en Hem dankt (shukrihi) en Hem verheerlijkt en Hem om gezondheid vraagt volgens hetgeen dat toegestaan is (mubaaha). Wij adviseren u om geduld te hebben en hoop op beloning van Allaah en ik breng u goed nieuws met wat Allaah subhaanahu wa ta3ala heeft gezegd:

 

إِنَّمَا يُوَفَّى الصَّابِرُونَ أَجْرَهُمْ بِغَيْرِ حِسَابٍ


…Alleen zij die geduldig zijn zullen hun volle beloningen ontvangen zonder afrekening. Soerat az-Zoemar [39:10]

 

ولقوله تعالى


En met wat Allaahu Ta3ala heeft gezegd:

 

وَبَشِّرِ الصَّابِرِينَ * الَّذِينَ إِذَا أَصَابَتْهُمْ مُصِيبَةٌ قَالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ * أُولَئِكَ عَلَيْهِمْ صَلَوَاتٌ مِنْ رَبِّهِمْ وَرَحْمَةٌ وَأُولَئِكَ هُمُ الْمُهْتَدُونَ


…Maar geeft verheugende tijdingen aan de geduldigen. * Degenen die wanneer een ramp hen treft, zeggen: (Innaa lillaahi wa innaa ilaihi raadji3oen) “Voorwaar, aan Allaah behoren Wij, en voorwaar, tot Hem zullen Wij terugkeren.” * Zij zijn degenen op wie de zegeningen van hun Heer neerdalen, en Barmhartigheid, en zij zijn degenen die de rechte Leiding ontvangen. [2:155-157]

 

ولقول النبي صلى الله عليه وسلم:


En de profeet salAllaahu ‘alayhi wa salam heeft ook gezegd:

 

((لا يصيب المسلم هم ولا غم ولا نصب ولا وصب وهو المرض ولا أذى حتى الشوكة إلا كفر الله بها من خطاياه))


Een moslim wordt niet geteisterd door vermoeidheid, verdriet of pijn, lijden (door een langdurende ziekte) en schade al is het door een steek van een doorn (shawka), of Allaah scheldt wat van zijn zonden kwijt.[2]

 

وقوله عليه الصلاة والسلام


En zijn uitspraak 3alayhi salaatu wa salaam:

 

((من يرد الله به خيرا يصب منه))


Wanneer Allaah het goede voor heeft met een persoon, (dan) scheept Hij hem op met beproeving.[3]

 

نسأل الله أن يمن عليك بالشفاء والعافية وصلاح القلب والعمل إنه سميع مجيب.


Wij vragen Allaah om u van genezing en gezondheid te voorzien, evenals in goedheid van het hart en daden. Voorwaar, Hij is Degene die Hoort en Beantwoord.

Voetnoten:

[1] Boekhaarie en Muslim.
[2] Boekhaarie en Muslim heeft iets dat hetzelfde is.
[3] Boekhaarie Fataawa al-Mar-ah, Darussalam Pag.43-44

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Resize text-+=