Betekenis van aanbidding تعريف العبادة

Hits: 3

وأما العبادة فكل ما كان طاعة لله تعالى، أو قربة إليه، أو امتثالًا لأمره. ولا فرق بين [21/ب] أن يكون فعلًا أو تركاً.

Wat betreft aanbidding dan is alles dat gehoorzaamheid is aan Allah ta’ala, of Hem naderbij komen, of zijn gebod nabootst. En er is geen verschil tussen dat het een handeling is of wat nagelaten wordt om te doen.


فأما الفعل فمثل الوضوء، والغسل من الجنابة، والصلاة، والزكاة، والحج، والعمرة، وقضاء الدين، وما أشبه ذلك.

Wat betreft een daad; zoals al-wudu, en ghusl voor al-janaba (douche na geslachtsgemeenschap) en de salat (5 verplichte gebeden) en de zakat, en de hajj en de ‘umra en het aflossen van schulden enzovoorts.


وأما الترك فمثل ترك الزنا، وترك أكل المحرم وشربه، وترك القتل المحرم، وترك الربا، وإزالة النجاسة طريقها الترك، فلا تفتقر إلى نية، وتكون بمنزلة رد المغصوب وإطلاق المحرم الصيد، وغسله الطيب عن بدنه أو ثوبه؛

Wat betreft het niet verrichten, zoals geen zina (ontucht) en hetgeen haram is niet te eten en drinken en hetgeen haram is te doden en het laten van riba (rente) en het verwijderen van onreinheid is ook een vorm van nalaten. Wees niet geëxcuseerd door de nia (intentie) en dat het van een orde is tegen hetgeen gegund wordt en dat de staat van i7ram (muhrim tijdens hajj en ‘umrah) overstijgend is in (het verbod op) de jacht, en het wassen met een geurigheid op het lichaam en kleding.

‎لأن ذلك كله طريقة الترك، فإن العبادة في تجنبه، فإذا أصابه ولم يمكنه تركه إلا بالفعل كان طريقه الترك، فإن العبادة في تجنبه، فإذا أصابه ولم يمكنه تركه إلا بالفعل كان طريقه الترك ويحالف الوضوء لإنه فعل مجرد ليس فيه ترك

Want dit is allemaal een vorm van het niet verrichten, dus ‘ibadah (aanbidding) in het niet verrichten. Wanneer hem iets overkomt en niet in staat is het na te laten behalve via een daad, dan is dit een vorm van het niet verrichten, deze aanbidding is het niet verrichten ervan. Dus wanneer hem iets overkomt en het niet kan nalaten behalve via een daad dan is dat een vorm van het niet verrichten en men zorgt ervoor dat al-wudu (kleine wassing) onderdeel is van zijn doen, want dat is enkel en alleen een daad, er zit namelijk niet iets in dat nagelaten wordt.


وقال أصحاب أبي حنيفة: الوضوء ليس بعبادة؛ لأنه ليس من شرطها النية.

En de metgezellen van Abi Hanifa zeiden: de wudu is geen ‘ibadah (aanbidding); omdat het niet de voorwaarde heeft van het hebben van een intentie.


والدليل على أنها عبادة قول النبي صلى الله عليه وسلم: (الوضوء شطر الإيمان)

En het bewijs dat het een aanbidding is, de uitspraak van de Profeet صلى الله عليه وسلم : al-wudu is onderdeel (shatr) van al-iman.


والإيمان عبادة، فوجب أن يكون شطره عبادة.
ولأنه طاعة أو قربة فوجب أن يكون عبادة قياساً على ما شرط فيه النية.

En al-iman (het geloven) is aanbidding. Dus verplicht het te zeggen dat het onderdeel is van aanbidding en omdat het gehoorzaamheid is of het nader bij (Allah) komen, wat het verplicht maakt te zeggen dat het aanbidding is, wat gelijk is aan waarvoor de voorwaarde is op het hebben van een intentie.


ولأن هذا يؤدي إلى أن يكون ترك الزنا والقتل وشرب الخمر عبادة؛ لأن ذلك يصح من غير النية، ويؤدي إلى أن تكون إقامة الحدود عبادة، والكفارة عبادة؛ لأنها تفتقر إلى القصد والنية، ولا تكون الطهارات عبادة، وهذا ظاهر الفساد.

En omdat dit leidt naar (te zeggen dat) het nalaten van zina en het doden en het drinken van bedwelmendheden (alcohol), dat het aanbidding zou zijn. Want dit is juist zonder er een intentie voor te hebben. En het leidt naar dat het in stand houden van strafrecht aanbidding is en dat boetegeld aanbidding is omdat er gevraagd wordt naar een bedoeling en een intentie en dat de rituele reinigingen geen aanbidding zijn en dit is het openlijk plegen van verdorvenheid.


وأما سقوط النية في صحة الفعل المأمور به، لا يدل على أنه ليس بطاعة وقربة.

Wat betreft het niet hebben van een intentie voor de juistheid van de daad waartoe opgeroepen wordt, wijst er niet op dat het geen gehoorzaamheid is en nader bij (Allah) komen is.

Bron: العدة في أصول الفقه (al-‘udah fi usul al-fiqh)


Even een korte uitleg op het standpunt van dat bij de hanafies wudu geen aanbidding zou zijn omdat het geen intentie heeft. Het wordt in de definiëring getekkeld via de Hadith dat Tahara (reinheid) een onderdeel (shatr) is van het geloven (al-iman). Dit noodzaakt dat wudu weldegelijk aanbidding is en de ontkenning hiervan drukt de bevestiger ervan in dat wudu aanbidding is — in een hoek om alles dat geen intentie heeft aanbidding te noemen ter weerlegging van de bevestiger en dat is ronduit belachelijk als je dat doet, zoals het zeggen dat grote zonden door het gemis van een intentie aanbidding zou zijn. Kortom de intentie is geen voorwaarde voor aanbidding en het gemis ervan ook niet.

Wallahu a3lam

Wasalaam


Abu Malik al-Ash’ari reported:

The Messenger of Allah (ﷺ) said: Cleanliness is half of faith and al-Hamdu Lillah (Praise be to Allah) fills the scale, and Subhan Allah (Glory be to Allah) and al-Hamdu Lillah (Praise be to Allah) fill up what is between the heavens and the earth, and prayer is a light, and charity is proof (of one’s faith) and endurance is a brightness and the Holy Qur’an is a proof on your behalf or against you. All men go out early in the morning and sell themselves, thereby setting themselves free or destroying themselves.

Sahih Muslim 223


حَدَّثَنَا إِسْحَاقُ بْنُ مَنْصُورٍ، حَدَّثَنَا حَبَّانُ بْنُ هِلاَلٍ، حَدَّثَنَا أَبَانٌ، حَدَّثَنَا يَحْيَى، أَنَّ زَيْدًا، حَدَّثَهُ أَنَّ أَبَا سَلاَّمٍ حَدَّثَهُ عَنْ أَبِي مَالِكٍ الأَشْعَرِيِّ، قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم ‏ “‏ الطُّهُورُ شَطْرُ الإِيمَانِ وَالْحَمْدُ لِلَّهِ تَمْلأُ الْمِيزَانَ ‏.‏ وَسُبْحَانَ اللَّهِ وَالْحَمْدُ لِلَّهِ تَمْلآنِ – أَوْ تَمْلأُ – مَا بَيْنَ السَّمَوَاتِ وَالأَرْضِ وَالصَّلاَةُ نُورٌ وَالصَّدَقَةُ بُرْهَانٌ وَالصَّبْرُ ضِيَاءٌ وَالْقُرْآنُ حُجَّةٌ لَكَ أَوْ عَلَيْكَ كُلُّ النَّاسِ يَغْدُو فَبَائِعٌ نَفْسَهُ فَمُعْتِقُهَا أَوْ مُوبِقُهَا ‏”‏ ‏.‏

 

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Resize text-+=