10 punten die Tawheed ongeldig maakt

Hits: 3

Beantwoord door SHAYKH ‘ABD AL-‘AZEEZ BIN ‘ABDILLAH BIN BAAZ 1909-1999 | 1330H-1420H rahimahullah
Bron: https://www.binbaz.org.sa/article/575


بسم الله الرحمن الرحيم
الحمد لله، والصلاة والسلام على من لا نبي بعده، وعلى آله وأصحابه ومن اهتدى بهداه.
أما بعد: فاعلم أيها المسلم أن الله سبحانه أوجب على جميع العباد الدخول في الإسلام والتمسك به والحذر مما يخالفه، وبعث نبيه محمداً صلى الله عليه وسلم للدعوة إلى ذلك، وأخبر عز وجل أن من اتبعه فقد اهتدى، ومن أعرض عنه فقد ضل، وحذر في آيات كثيرات من أسباب الردة، وسائر أنواع الشرك والكفر، وذكر العلماء رحمهم الله في باب حكم المرتد أن المسلم قد يرتد عن دينه بأنواع كثيرة من النواقض التي تحل دمه وماله، ويكون بها خارجا من الإسلام، ومن أخطرها وأكثرها وقوعا عشرة نواقض ذكرها الشيخ الإمام محمد بن عبد الوهاب وغيره من أهل العلم رحمهم الله جميعا، ونذكرها لك فيما يلي على سبيل الإيجاز؛ لتحذرها وتحذر منها غيرك، رجاء السلامة والعافية منها، مع توضيحات قليلة نذكرها بعدها:


Met de Naam van Allah, de Barhmartige, de Genadevolle

Alle lof is aan Allah en de gebeden en vrede aan degene waarna er geen Profeet komt, en met zijn familie en vrienden en zij die geleid zijn met zijn leiding.

Voorts:

Weet yaa Moslim, dat Allaah het voor al Zijn dienaren verplicht heeft gesteld om de Islam binnen te gaan en hieraan vast te houden, en gewaarschuwd te zijn tegen wat ervan afwijkt. En Hij
heeft Zijn Profeet Mohammed, salAllaahu ‘alayhi wa salam, gestuurd om de mensheid hiertoe op te roepen. En ‘Azza wa jall heeft ons geïnformeerd dat wie hem volgt rechtgeleid is, en dat wie het van hem verwerpt dat diegene is afgedwaald. En Hij heeft ons in vele Verzen gewaarschuwd tegen de oorzaken voor afvalligheid en alle vormen van Shirk en ongeloof. En de geleerden, moge Allah hen genadig zijn, hebben in het hoofdstuk ‘het oordeel over de afvallige’ vermeld dat een Moslim afvallig wordt aan zijn godsdienst vanwege vele oorzaken van de tenietdoeners, die zijn bloed en bezittingen tastbaar maken en ermee uit de Islam treedt. En de gevaarlijkste daarvan en van die het meest voorkomen zijn tien tenietdoeners, welke al-Shaykh al-Imaam Mohamed bin ‘Abd al-Wahhaab heeft vermeld en anderen dan hem van de mensen van kennis, moge Allah hen allemaal genadig zijn. En ik benoem ze voor jou in wat volgt – samenvattend, zodat je ervoor op de hoede bent en anderen ervoor waarschuwt, hopend op veiligheid en bescherming ertegen, met enkele verduidelijkingen die ik erna vermeld.

الأول: الشرك في عبادة الله تعالى، قال الله تعالى: إِنَّ اللَّهَ لا يَغْفِرُ أَنْ يُشْرَكَ بِهِ وَيَغْفِرُ مَا دُونَ ذَلِكَ لِمَنْ يَشَاءُ[1]، وقال تعالى: إِنَّهُ مَنْ يُشْرِكْ بِاللَّهِ فَقَدْ حَرَّمَ اللَّهُ عَلَيْهِ الْجَنَّةَ وَمَأْوَاهُ النَّارُ وَمَا لِلظَّالِمِينَ مِنْ أَنْصَارٍ[2]، ومن ذلك دعاء الأموات، والاستغاثة بهم، والنذر والذبح لهم كمن يذبح للجن أو للقبر.


1.) De Eerste: Het gelijk maken (Shirk) van anderen (met Allah) in de aanbidding tot Allaah. Allah de Verhevene zei:

Allaah vergeeft niet dat iets met Hem vereenzelvigd wordt, maar buiten dat vergeeft Hij aan wie Hij wil… [4:48, 116]

En de Verhevene heeft gezegd:


Voor hem die iets met Allaah vereenzelvigt, heeft Allaah de Jannah verboden en het Vuur zal zijn verblijfplaats zijn en er is voor de onrechtvaardige geen helper. [5:72]

En daartoe behoort het verrichten van smeekbeden (du3a) aan de doden, en hun hulp zoekend, en het doen van geloften bij hen en het offeren aan hen, zoals degene die slachtoffert voor de Jinn of voor het graf.

الثاني: من جعل بينه وبين الله وسائط يدعوهم ويسألهم الشفاعة ويتوكل عليهم فقد كفر إجماعا.


2.) De tweede: Wie intermedianten neemt tussen zichzelf en Allaah, hen aanroept en vraagt om bemiddeling en op hen vertrouwt, zij zijn unaniem ongelovig geworden.

الثالث: من لم يكفر المشركين أو شك في كفرهم أو صحح مذهبهم كفر.


3.) De derde: Degene die niet de polytheïsten ongelovig verklaard, of in twijfel trekt dat ze ongelovig zijn, of hun overtuigingen
goedkeuren, die is ongelovig geworden.

الرابع: من اعتقد أن غير هدي النبي صلى الله عليه وسلم أكمل من هديه، أو أن حكم غيره أحسن من حكمه، كالذي يفضل حكم الطواغيت على حكمه – فهو كافر.


4.) De vierde: Wie gelooft dat een ander leiding dan die van de Profeet salAllahu ‘alayhi wa salam beter is dan de zijne of dat het oordeel van anderen beter is dan zijn oordeel, zoals zij die de regels van de Tawaghit (afgoden) prefereren boven zijn regels, hij is ongelovig.

الخامس: من أبغض شيئا مما جاء به الرسول صلى الله عليه وسلم ولو عمل به فقد كفر؛ لقوله تعالى: ذَلِكَ بِأَنَّهُمْ كَرِهُوا مَا أَنْزَلَ اللَّهُ فَأَحْبَطَ أَعْمَالَهُمْ[3].

5.) De vijfde: Wie boos wordt over iets waarmee de Boodschapper, salAllaahu ‘alayhi wa salam, mee is gekomen – ook al handelt hij er wel naar, die is ongelovig geworden. Vanwege Zijn Uitspraak, de Verhevene:

Dat is omdat zij hetgeen Allaah heeft neergezonden, haten, daarom maakte Hij hun daden vruchteloos. [47:9]

السادس: من استهزأ بشيء من دين الرسول صلى الله عليه وسلم أو ثوابه أو عقابه كفر، والدليل قوله تعالى: قُلْ أَبِاللّهِ وَآيَاتِهِ وَرَسُولِهِ كُنتُمْ تَسْتَهْزِؤُونَ * لا تَعْتَذِرُوا قَدْ كَفَرْتُمْ بَعْدَ إِيمَانِكُمْ[4].


6.) De zesde: Wie iets van waar de godsdienst mee gekomen is belachelijk maakt, de Boodschapper salAllahu ‘alayhi wa salam, of Zijn beloning of bestraffing – die is ongelovig geworden. En het Bewijs is de Uitspraak van de Verhevene:

Zeg: “Was het over Allaah en Zijn Verzen en Zijn Boodschapper dat jullie spotte?” Biedt maar geen verontschuldiging aan, jullie zijn ongelovig geworden na te hebben geloofd. [9:65-66]

السابع: السحر، ومنه الصرف والعطف، فمن فعله أو رضي به كفر، والدليل قوله تعالى: وَمَا يُعَلِّمَانِ مِنْ أَحَدٍ حَتَّى يَقُولا إِنَّمَا نَحْنُ فِتْنَةٌ فَلا تَكْفُرْ[5].


7.) De zevende: Tovenarij en daarbij inbegrepen het doen afwenden van een persoon van zijn of haar geliefde, en het aanwakkeren van liefde bij een persoon voor iets of iemand waar hij of zij normaal gesproken niet op gesteld zou zijn. Eenieder die het praktiseert of het goed keurt is ongelovig geworden. En het Bewijs is de Uitspraak van de Verhevene:

En deze (twee engelen) leerden niemand (zulke dingen) zonder dat zij zeiden: “Wij zijn slechts een beproeving; weest daarom niet ongelovig”. [2:102]

الثامن: مظاهرة المشركين ومعاونتهم على المسلمين، والدليل قوله تعالى: وَمَنْ يَتَوَلَّهُمْ مِنْكُمْ فَإِنَّهُ مِنْهُمْ إِنَّ اللَّهَ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ[6].


8.) De achtste: Het zich voegen bij de
polytheïsten en hen hulp te bieden tegen de Moslims, en het Bewijs is de Uitspraak van de Verhevene:

Wie van jullie hen als beschermers neemt, die behoort tot hen. Allaah wijst de onderdrukkers de goede richting niet. [5:51]

التاسع: من اعتقد أن بعض الناس يسعه الخروج عن شريعة محمد صلى الله عليه وسلم – كما وسع الخضر الخروج عن شريعة موسى عليه السلام – فهو كافر؛ لقوله تعالى: وَمَنْ يَبْتَغِ غَيْرَ الْإِسْلامِ دِينًا فَلَنْ يُقْبَلَ مِنْهُ وَهُوَ فِي الْآخِرَةِ مِنَ الْخَاسِرِينَ[7].


9.) De negende: Zij die geloven dat bepaalde mensen
het zich kunnen veroorloven om de wetgeving van Mohamed salAllahu ‘alayhi wa salam te buiten gaan – zoals hoe al-Khadir de wetgeving van Moesa ‘alayhi salam te buiten kon gaan, die is ongelovig. Vanwege de Uitspraak van de Verhevene:

En wie er een ander godsdienst dan de Islam zoekt; het zal niet van hem aanvaard worden en hij behoort in het Hiernamaals tot de khaasirien (verliezers). [3:85]

العاشر: الإعراض عن دين الله، لا يتعلمه ولا يعمل به، والدليل قوله تعالى: وَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنْ ذُكِّرَ بِآيَاتِ رَبِّهِ ثُمَّ أَعْرَضَ عَنْهَا إِنَّا مِنَ الْمُجْرِمِينَ مُنْتَقِمُونَ[8].


10.) De tiende: Het zich afkeren van de godsdienst Islam, het niet te leren en er niet naar te handelen. En het Bewijs is de Uitspraak van de Verhevene:

En wie is onrechtvaardiger dan hij die door de Verzen van zijn Heer wordt vermaand en zich er toch van afwendt? Wij zullen de schuldigen beslist straffen. [32:22]

ولا فرق في جميع هذه النواقض بين الهازل والجاد والخائف، إلا المكره، وكلها من أعظم ما يكون خطرا، وأكثر ما يكون وقوعا.


In al deze ongeldigheidsverklaringen is er geen verschil tussen degene die het voor de grap, gemeend, of uit angst doet, behalve bij degene die tegen zijn wil in wordt gedwongen. Al deze zaken zijn uiterst gevaarlijk en de meeste daarvan doen zich voor (onder de Moslims).

فينبغي للمسلم أن يحذرها، ويخاف منها على نفسه، نعوذ بالله من موجبات غضبه وأليم عقابه، وصلى الله على خير خلقه محمد وآله وصحبه وسلم. انتهى كلامه رحمه الله.


Daarom is het gewenst dat de Moslim ervoor oppast en het voor zichzelf vreest. We zoeken toevlucht bij Allah tegen wat Zijn Woede teweeg brengt en Zijn pijnlijke bestraffing. En de gebeden met de beste van Zijn schepping Mohamed en zijn familie en vrienden en vrede. Einde van zijn woorden, moge Allah hem genadig zijn.


مفتي عام المملكة العربية السعودية
ورئيس هيئة كبار العلماء وإدارة البحوث العلمية والإفتاء
عبد العزيز بن عبد الله بن باز

[1] سورة النساء من الآية 116.

[2] سورة المائدة الآية 72.

[3] سورة محمد الآية 9.

[4] سورة التوبة الآيتان 65-66.

[5] سورة البقرة من الآية 102.

[6] سورة المائدة الآية 51.

[7] سورة آل عمران الآية 85.

[8] سورة السجدة الآية 22.


https://www.binbaz.org.sa/article/575

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Resize text-+=