Les in Tasawwuf van ibn Madani op tv kanaal Assadissa

Weergaven: 0

Op donderdag 21 september 2023 kreeg ik de volgende aantekeningen op papier van wat verwoord is door de edele cheikh ‘Abdullah Madani op tv kanaal Assadissa van Marokko:

Wij genieten van de geneugten van vrijheid. Het onderwerp gaat wederom over Tazkiyyah, wat zuiveren betekent. En het voordeel dat je hierop wilt bereiken en vooral willen is het resultaat via aanbiddingen en dit resultaat heet: vrijheid.

Vrijheid zorgt voor:

  1. Een oogverblindende vrijheid الحرية الشارقة
  2. Een kracht dat “op stelten zet” القوة الخارقة
  3. De goede werken die rechtlijnig zijn
  4. De zegeningen van vooruit helpen en/of het vooruithelpen om te zegenen met de medemens

A. Een oogverblindende vrijheid الحرية الشارقة:

Dit is de machtigste en edelste en mooiste vrucht van al-Tasawwuf. En deze vrucht wordt niet gevoeld en ook niet verkregen behalve door degene die ernaar leeft; het is geen uitgesproken woord, en het is geen overgeleverd hadith en het is geen verhaal dat men elkaar in herinnering brengt.

En met deze vrijheid wordt er niet bedoelt wat de mensen her en der ervaren en bekend om staan en wat men ertoe aan zet en de stemmen ermee scanderen hier en daar.

Het is een vrijheid van een andere orde. En deze andere orde is het doel van ons bestaan en aanwezigheid en het is de reden van de openbaringen van Allah de Allerhoogste, wat Hij heeft doen nederdalen om ons ermee te bevrijden opdat wij een oogverblindende vrijheid beleven, waar we het over zullen hebben in onze zitting.

Het eerste onderwerp hierin is: Wat is deze vrijheid? Ten tweede: Wat zijn de verdiensten? Ten derde: Wat zijn de middelen om het te verwezenlijken. Ten vierde: Wat zijn de Maadjaalatuhaa. En ten vijfde: Wie zijn de bezitters ervan? En wat zijn de vruchten ervan en dat is de zesde.

De oogverblindende vrijheid, dat is de ontketening van de ziel uit haar gevangenschap in het lichaam alszijnde overstap naar onbekende genietingen, omdat er zielen (nufoos en arwaa7) zijn in veelvoud; die gevangen zijn in het binnenste van zijn ik. Deze arme ziel wil heel graag naar haar oorsprong, wat de hemelse contrijen is in de lucht, echter door de zware druk van gevangenschap van deze innerlijke kist, behoudt het haar genageld aan de grond en aardkorst (bodem).

En deze vrijheid wordt niet bereikt behalve wanneer deze ziel autonoom is en niet gebonden is aan de kist van dit lichaam of de kist van de grond, totdat er bevrediging is met deze vrijelijke hemelse rondgang, dat onbegrensd is en geen groepsdruk kent en volledige verzadigende vrijheid geniet.

De vrijheid waar de mensen het over hebben is de vrijheid dat iedereen wel kent als beschrijving. Echter de openbaringen van Allah zijn gekomen ter bevrijding van de menigte van deze aardse zandsbegrenzing; wat haar vast nagelt aan modder en aarde en zand. Deze arme ziel, dat altijd hulp inschakelt en genoten zoekt om terug te keren naar de oorsprong; wat in de lucht is en wat het ongeziene is en in de aanwezigheid met de meest edele gezelschap onder de Engelen.

En deze gevangenschap, daar is de mens laakbaar om en verantwoordelijk voor. Wil je ervaren bevrijd te zijn of stel je jezelf tevreden met modder?

Wanneer je op de hoogte bent van deze vrijheid en de gezelschap van de hoogste Engelen, totdat het vanaf deze hoogte naar de schepsels kijkt en tot het besef komt dat het heel klein is, dan heeft u volledige vrijheid bereikt en bekijkt dan de aardbol van bovenaf en ziet het de huizen en paleizen en steden waarin vele mensen gevangen zitten en het ziet eruit als speelgoed waarmee gespeeld wordt door kinderen.

Daarna wanneer men klaar is met spelen en er paleizen en kastelen zijn gebouwd, vegen zij het omver met de vloer gelijk makende en rammelen het door elkaar.

Dus vrijheid is het losmaken van de roo7 en het uit de kist te halen, totdat het opmerkelijke zaken zal aanschouwen dat zich in de maaksels van Allah swt bevind en in de schepping van Allah……

Download flyer van geschreven tekst.

De roddels van de roddelaars

Weergaven: 0

𝐑𝐄𝐌𝐈𝐍𝐃𝐄𝐑 #𝟒 | 𝐀𝐜𝐡𝐭 𝐢𝐝𝐞𝐚𝐥𝐞 𝐞𝐢𝐠𝐞𝐧𝐬𝐜𝐡𝐚𝐩𝐩𝐞𝐧 𝐯𝐚𝐧 𝐝𝐞 𝐯𝐫𝐨𝐮𝐰 𝐯𝐨𝐨𝐫 𝐞𝐞𝐧 𝐠𝐞𝐬𝐥𝐚𝐚𝐠𝐝𝐞 𝐡𝐮𝐰𝐞𝐥𝐢𝐣𝐤𝐬𝐫𝐞𝐥𝐚𝐭𝐢𝐞

Het vinden van de ‘ideale’ partner lijkt onder de moslims anno 1445H-2023G voor velen een lastige issue te zijn.

En dat is niet alleen omdat mensen moeite lijken te hebben met het vinden van de juiste klik, maar ook vooral omdat we leven in een tijd waarin slechts weinigen zich volledig willen onderwerpen aan de authentieke islam (d.w.z. de methodiek van de Salaf; onze vrome voorgangers).

Het gevolg hiervan is namelijk dat er geen sterke basis meer is om op samen te komen en dús minder vertrouwen. Los daarvan, heb je ook nog eens dat mensen allemaal een eigen definitie hanteren van wat ideaal is waardoor ze de verkeerde eigenschappen zoeken in de ander.

In het mooie – hart verzachtende en ziel zuiverende – boek ‘Mukhtaṣar Minhāj al-Qāṣidīn’ kwam ik een mooi citaat tegen waarin gesproken wordt over 8 ideale eigenschappen van de vrouw die bijdragen aan een geslaagde huwelijksrelatie; het boek is oorspronkelijk geschreven door al-Ghazāliyy, waarna Ibn Jawziyy de aanwezige afwijkingen eruit gehaald heeft en Ibn Qudāmah al-Maqdisiyy heeft het vervolgens ingekort/samengevat.

Het mooie van dit citaat is dat het zowel vanuit de kant van de vrouw áls de man, bekende wijdverspreide misvattingen wegneemt ten aanzien van wat nou een ‘ideale huwelijkspartner’ of ‘geslaagde huwelijksrelatie’ ís.
_

➡️ Citaat van Ibn Qudāmah al-Maqdisiyy uit ‘Mukhtaṣar Minhāj al-Qāṣidīn’ (blz. 77/78)

❝Om een geslaagde huwelijksrelatie te bewerkstelligen, dienen de volgende zaken bij de vrouw gezocht te worden:

  1. 𝐑𝐞𝐥𝐢𝐠𝐢𝐞. En dat is het uitgangspunt gebaseerd op de woorden van de Profeet ﷺ: “Kies de religieuze vrouw uit.” Want als ze geen religie heeft, dan zal ze de religie van haar echtgenoot bederven en hem meetrekken naar het slechte; wanneer ze ook nog eens (bovenmatig) jaloers is, dan zal de man een rampzalig en ongelukkig leven tegemoet gaan.

  2. 𝐆𝐨𝐞𝐝𝐞 𝐠𝐞𝐝𝐫𝐚𝐠𝐬𝐜𝐨𝐝𝐞. Een vrouw met een slechte gedragscode zal namelijk meer kwaad dan goed doen.

  3. 𝐌𝐨𝐨𝐢 𝐮𝐢𝐭𝐞𝐫𝐥𝐢𝐣𝐤. Dat is nodig om over je kuisheid te waken; vandaar het bevel om naar de vrouw te kijken als om haar hand wordt gevraagd. Sommigen daarentegen vonden het uiterlijk niet van belang en deden het niet voor de lusten, zoals overgeleverd is van al-Imām Aḥmad – raḥimahullāh – die de voorkeur gaf aan een halfblinde vrouw boven haar zus. Maar dit komt weinig voor en gaat tegen de natuur in.

  4. 𝐋𝐚𝐠𝐞 𝐛𝐫𝐮𝐢𝐝𝐬𝐬𝐜𝐡𝐚𝐭. Saʿīd bin al-Musayyab (grote geleerde van de Salaf) gaf zijn dochter ten huwelijk voor 2 dirhams. En ʿUmar – raḍiya Allāhu ʿanhu – zei: “Maak de bruidsschat van vrouwen niet te hoog.”
    En net zoals het afgeraden is om de bruidsschat te duur te maken vanuit de kant van de vrouw, is het ook afgeraden om te vragen naar haar vermogen vanuit de kant van de man. Hierover zei ath-Thawriyy (grote geleerde van de Salaf): “Als een man trouwt en vraagt hoeveel de vrouw bezit, weet dan dat het een dief is!”

  5. 𝐌𝐚𝐚𝐠𝐝𝐞𝐥𝐢𝐣𝐤𝐡𝐞𝐢𝐝. Dit omdat de islamitische wetgeving het heeft aanbevolen en omdat een maagd de man meer lief heeft dan een vrouw die eerder gemeenschap heeft gehad in een huwelijk. En dat leidt tot meer genegenheid, want men hecht zicht vanuit nature meer aan de eerste liefde. Daarnaast is de liefde van de man voor de vrouw completer, omdat de man vanuit nature zich niet goed voelt bij een vrouw die gemeenschap heeft gehad met een ander.

  6. Dat ze 𝐯𝐫𝐮𝐜𝐡𝐭𝐛𝐚𝐚𝐫 is.

  7. Haar 𝐚𝐟𝐤𝐨𝐦𝐬𝐭, dus dat ze van goede huizen komt wat betreft religie en vroomheid.

  8. Dat het een 𝐯𝐫𝐞𝐞𝐦𝐝𝐞 is.

En net zoals de man kijkt naar wat voor vrouw hij huwt, dient de voogd van de vrouw ook te kijken naar de religie, de gedragscode en de persoonlijke omstandigheden van de man. 𝐖𝐚𝐧𝐭 𝐨𝐩 𝐡𝐞𝐭 𝐦𝐨𝐦𝐞𝐧𝐭 𝐝𝐚𝐭 𝐝𝐞 𝐯𝐫𝐨𝐮𝐰 𝐢𝐧 𝐡𝐞𝐭 𝐡𝐮𝐰𝐞𝐥𝐢𝐣𝐤 𝐳𝐢𝐭, 𝐬𝐭𝐚𝐚𝐭 𝐳𝐞 𝐭𝐞𝐧 𝐝𝐢𝐞𝐧𝐬𝐭𝐞 𝐯𝐚𝐧 𝐝𝐞 𝐦𝐚𝐧. Dus wanneer de voogd haar ten huwelijk geeft aan een Fāsiq (een openlijke, hardnekkige zondaar) of Mubtadiʿ (iemand die innoveert in het geloof) dan doet hij haar én zichzelf
grote onrecht aan.

Een man vroeg aan al-Ḥasan (grote geleerde van de Salaf): “Aan wat soort man dien ik mijn dochter ten huwelijk te geven?” Hij antwoordde: “Aan degene die Allāh vreest, want als hij van haar houdt dan eert hij haar en als hij (soms) afkeer van haar heeft dan zal hij haar geen onrecht aandoen.”❞ 🔚
_

Ik vraag Allāh ﷻ de moslims te voorzien van passende, vrome partners. Āmīn.

✍🏽 Jullie broeder: Ṭāriq bin ʿAliyy Būmanṣūr al-Amāzīghiyy al-Maghribiyy
📆 Datum: 13 Rabīʿ al-Awwal 1445NH — 28 september 2023NC

Editor: Post Scriptum! Ter info, wie wilt trouwen moet dat eerst online reserveren:

https://rdv.consulat.ma
*Nederlandse taal kun je selecteren om alles in het Nederlands te lezen! 

SKU: 441341135378

New{title}New