Views: 0
Beantwoord door Muhammad bin Saalih al-‘Uthaymeen 1926-2001 | 1347H-1421H rahimahullah
Engelse bron: Commentary on Shaykh al-Islam ibn Taymiyyah’s al-‘Aqidah al-Wasitiyyah, deel 1, pag. 298-300
Hier is het verplicht dat we onze aandacht vestigen op het feit dat sommige mensen het woord “gelijkheid” gebruiken in plaats van rechtvaardigheid! Dit is een fout. Gelijkheid moet niet gezegd worden, omdat gelijkheid gelijkstelling kan verzoeken tussen twee dingen wanneer het oordeel een onderscheid verzoekt tussen hen. Vanwege deze onderdrukkende oproep naar gelijkheid, begonnen zij te zeggen: “Wat is het verschil tussen een man en een vrouw? De man en de vrouw zijn gelijk!” Waardoor de communisten zeiden: “Wat is het verschil tussen de leider en de onderdaan? Is het niet mogelijk dat eenieder macht heeft over een ander, zelfs tussen de vader en het kind. De vader heeft geen macht over het kind…” enzovoorts!
Maar wanneer wij rechtvaardigheid zeggen, dan is dat iedereen hetgeen te geven wat aan hem toegeschreven wordt; dit gevaar verdwijnt. En de uitdrukking wordt foutloos.
Dit is waarom “Waarlijk, Allaah beveelt Taswiyah (gelijkheid)” nooit voorkomt in de Koran! Maar:
إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ
Waarlijk, Allaah beveelt rechtvaardigheid. (Al-Nahl [16:90])
وَإِذَا حَكَمْتُم بَيْنَ النَّاسِ أَن تَحْكُمُوا بِالْعَدْلِ ۚ
…En dat, wanneer gij recht oordeelt tussen de mensen, oordeelt gij met rechtvaardigheid… (Al-Nisaa [4:58])
Hij zit fout ten aanzien van de Islam, wie het volgende zegt: “De religie van Islam is een religie van gelijkheid!” Veeleer is de religie van Islam de religie van rechtvaardigheid, en dat combineert twee gelijken en maakt onderscheid tussen twee tegenstellingen. Want anders wanneer een persoon “rechtvaardigheid” bedoelt wanneer hij het woord “gelijkheid” gebruikt, dan wordt hij juist beschouwd in de betekenis, maar fout in de expressie. Dit is waarom het meeste van wat overgeleverd wordt in de Koran (in deze zaak) ontkenning van gelijkheid is.
قُلْ هَلْ يَسْتَوِي الَّذِينَ يَعْلَمُونَ وَالَّذِينَ لَا يَعْلَمُونَ ۗ
…Zeg: “Zijn zij die weten gelijk aan hen die niet weten?”… (Al-Zumar [39:9])
قُلْ هَلْ يَسْتَوِي الْأَعْمَىٰ وَالْبَصِيرُ أَمْ هَلْ تَسْتَوِي الظُّلُمَاتُ وَالنُّورُ ۗ
…Zeg: “Kan de blinde en de ziende gelijk zijn? Of kan duisternis gelijk zijn aan licht?” (Al-Ra’d [13:16])
لَا يَسْتَوِي مِنكُم مَّنْ أَنفَقَ مِن قَبْلِ الْفَتْحِ وَقَاتَلَ ۚ أُولَٰئِكَ أَعْظَمُ دَرَجَةً مِّنَ الَّذِينَ أَنفَقُوا مِن بَعْدُ وَقَاتَلُوا ۚ
…Niet gelijk zijn onder jullie die hebben uitgegeven en hebben gevochten voor de Verovering. Deze zijn hoger in rang dan hen die naderhand hebben uitgegeven en gevochten… (Al-Hadid [57:10])
لَّا يَسْتَوِي الْقَاعِدُونَ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ غَيْرُ أُولِي الضَّرَرِ وَالْمُجَاهِدُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ
Niet gelijk zijn zij van de gelovigen die (thuis) zitten, behalve die wat mankeren, en zij die hard streven omwille van Allaah… (Al-Nisaa [4:95])
Geen enkele woord is er ooit overgeleverd in de Koran die gelijkheid beveelt, enkel rechtvaardigheid werd bevolen. En je zult zien dat het woord “rechtvaardigheid” acceptabeler is voor de zielen. Ik vind het leuk hier de aandacht op te vestigen, om het te vermijden in onze gesprekken, omdat sommige mensen de statement begrijpen volgens zijn uiterlijke betekenis, en niet zullen overpeinzen waar het naar verwijst, ook niet waarom het gebruikt wordt en haar belang voor degene die het gebruikt.